Barokkisen runsaat maalaukset kiehtovat ja härnäävät

tama
Le bain turc, 1979, maalaus, 101 x 74, Reykjavikin taidemuseo

Tarjoan vaihteeksi teille lukijat kulttuuriuutisia Helsingin sijasta Turusta! Kävin jo lähes pari viikkoa sitten lauantaina Turussa työ- ja hupimatkalla. Työosuuden jälkeen istuin Aurajoen rannalla Café Artissa ja googletin älypuhelimellani mitä kaupungin taidemuseoissa olisi parhaillaan esillä, sillä minulla oli vielä vähän aikaa ennen kuin näkisin turkulaisen kaverini ravintola Birdiessä.

Silmiini osui islantilaisen Errón näyttely Turun taidemuseossa. En ollut koskaan kuullut Errósta, mutta museon verkkosivuilla ollut kuvaus kuulosti lupaavalta. Kävelin sitten kahvilasta kymmenen minuutin matkan mäen päällä sijaitsevaan muhkeaan kivilinnaan, jossa olen ennenkin saanut nauttia hyvästä taiteesta. Hassua on, että kaikki kaverini, joille olen maininnut käyneeni Errón näyttelyssä, ovat heti alkaneet hehkuttaa hänen teoksiaan. Selvästikin mies on siis Suomessakin suosittu, vaikka itse olen onnistunut välttämään hänen nimensä kuulemisen.

Erró on jo 82-vuotias, ja Turun taidemuseossa olevat teokset ovat 1960-1990-luvuilta. Näyttelyssä on noin 70 maalausta ja kollaasia, jotka ovat kaikki lainassa Reykjavikin taidemuseosta. Erró on usein yhdistellyt aikakauslehtien ja taidekirjojen kuvista pienehkön kollaasityön, jonka pohjalta hän on sitten vielä maalannut suuren fotorealistisen maalauksen. Errón kädenjälkeä voi vain ihailla – hän maalaa tarkasti ja elävästi kuin renessanssin mestarit.

26_hommagealiotard
Hommage á Liotard, 1977, maalaus, 96,50 x 77,50, Reykjavikin taidemuseo

Teokset ovat mieleenjääviä, (karmivan) hauskoja ja moniulotteisia. Moni maalaus on päällisin puolin kaunis, mutta teoksen maailma on kuitenkin vinksahtanut. Samalla teokset ärsyttävät, koska ne ovat niin salaperäisiä. Ensi näkemältä Erró yhdistää toisiinsa asioita, joilla ei ole keskenään mitään yhteistä. Opastettu kierros olisi tullut ainakin itselleni ihan tarpeeseen!

Esimerkiksi miksi Erró liittää useissa maalauksissa yhteen yhdysvaltalaiset astronautit ja tunnettujen vanhojen maalausten nimettömät alastomat naismallit? Mietin, että ehkä Erró haluaa tuoda esiin sen ristiriidan kulttuurissamme, että miehet ovat usein palvottuja sankarillisten tekojensa mutta naiset kauneutensa vuoksi. Ihaillut miehet tunnemme nimeltä ja heistä tehdään muotokuvia, mutta naiset ovat nimettömiä kaunottaria ja maalauksissa silmänilona. Totesihan jo feministinen The Guerilla Girls -taiteilijaryhmä vuosia sitten, että nainen pääsee taidemuseoon vain riisumalla vaatteensa. Esimerkiksi Metropolitan-museon teoksista vain viisi prosenttia on naisten tekemiä.

Entä miksi Erró on maalannut lapsinukkeja, joiden taustalla näkyy kauheuksia? Posliininukkejen somat kasvot ja tyhjät silmät luovat hurjan kontrastin taustan kanssa. Olemmeko me länsimaalaiset katsojat vain tällättyjä ja tuijottavia nukkeja sotien, köyhyyden ja luonnonkatastrofien äärellä?

26_E2645
Daniel et lions, 1978, 100 x 80, maalaus, Reykjavikin taidemuseo

Monessa teoksessa tuntuu olevan mukana myös paljon huumoria. Erró tekee pop-taidetta, jonka kuuluisin edustaja on varmaan Andy Warhol. Pop-taide käsittelee populaarikulttuurin ilmiöitä ja ottaa aineksia massakulttuurista, viihteestä ja leikkisästä dada-liikkeestä.

Errón teoksista on näyttelyssä esillä jo mainittujen lisäksi muun muassa nämä sarjat: politiikan ja kulttuurin merkkihenkilöitä kuvaava Les Monstres, puhemies Maon kuvitteellista maailmanmatkaa seuraava Tableaux Chinois ja vanhoihin postikortteihin perustuva Les Nord-Africaines.

Islantilainen käyttää teostensa lähtökohtina taide-, pila-, propanganda- ja lehtikuvia, mainoksia ja yhdysvaltalaisia sarjakuvia.  Hän kuvaa myös historian merkkihenkilöitä ja taiteen historiaa. Yhteiskuntakriittiset teokset kuvaavat sotaa, taisteluita, diktatuureja, öljykriisejä ja muita maailmanpolitiikan tapahtumia.

Aiheet ovat (valitettavasti) kestäneet hyvin aikaa. Eipä maailma ole paljon viime vuosikymmeninä muuttunut, mitä pahuuteen tulee.

Erró kuvaa kauheita asioita kiiltokuvamaisen nätisti. Ehkä hän ajattelee, että nielemme karvaan lääkkeen helpommin makean karkin kanssa.

Tai kenties Erró haluaa vain ravistella meidät pois vakavuudestamme, nauraa maailman mielettömyydelle – ja pitää hauskaa.

Turun taidemuseo, kuva: Elisa Helenius
Turun taidemuseo, kuva: Elisa Helenius

Erró Turun taidemuseossa

10.10.2014-4.1.2015

Aurakatu 26, 20100 Turku

ti – pe   11–19
la – su   11–17
maanantaisin suljettu

Aikuiset 8 €
Opiskelijat, eläkeläiset ja työttömät 5 €

 

One comment

  1. Enpä ollut minäkään kuullut tästä – aivan mahtava löytö itsellenikin! Tulee mieleen, että pitäisikin tehdä kuttuurimatka Turkuun jälleen…

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s