Kun viattomuus murskataan

Viattomat 3

Tajusin tänään Viattomien pressinäytöksessä, miksi pidän niin paljon nunnaelokuvista, vaikka olen ateisti. Nunnaelokuvissa kaikki päähenkilöt ovat naisia! Tämä on yhä harvinaista elokuvamaailmassa, jossa tutkitusti suurin osa repliikeistä kuuluu mieshahmoille, jopa silloin kun nainen on pääosassa.

Lisäksi naispäähenkilöistä huolimatta nunnaelokuvissa ei ole kyseessä romanttinen komedia (pidän toki myös nokkelista romanttisista komedioista), jossa naisen tehtävä on löytää itselleen sopiva puoliso. Nunnaelokuvissa päähenkilön elämää ohjaa hengellisyys, ja hän kokee yleensä eksistentiaalisen kriisin. Tällainen filosofinen kriiseily on elokuvissa tavallisesti varattu miespuoliselle päähenkilölle. Jos nunna rakastuu, miehahmon rooli on olla osa päähenkilön henkistä kasvamista. Lisäksi nunnaelokuvissa päähenkilön vastanäyttelijä on yleensä toinen nainen, tavallisesti nunna. Suljetut yhteisöt omine rutiineineen ovat myös aina kiinnostavia.

Yksi lajityypin parhaista on Denis Diderot’n 1700-luvun romaaniin perustuva Nunna (La Religieuse, Ranska 1966), jonka näin viime lokakuussa elokuvateatteri Orionissa. Näin Orionissa myös muutama vuosi sitten mustavalkoisen puolalaisdraaman Ida, joka voitti Oscarin vuoden 2013 parhaana ulkomaalaisena elokuvana.

Upeita elokuvia ovat myös suosikkinäyttelijäni Audrey Hepburnin tähdittämä Nunnan tarina (USA 1959) ja Musta narsissi (Iso-Britannia 1947), pääosassa Deborah Kerr. Molemmat nunnaelokuvat The New York Timesin kriitikot valitsivat vuonna 2004 listalle kaikkien aikojen tuhannesta parhaasta elokuvasta maailmassa.

Viattomat

Viattomissa päähenkilö ei itse asiassa ole nunna, vaan 27-vuotias ranskalainen lääkäri Mathilde. On vuosi 1945. Mathilde työskentelee  Punaisella ristillä Puolassa ja auttaa sodasta selvinneitä. Eräänä päivänä hän saa vieraakseen puolalaisen nunnan, joka kertoo, että läheisessä luostarissa kaivataan apua. Elokuvan katsojat saapuvat Mathilden kanssa tutustumaan tähän vieraaseen maailmaan.

Ranskalainen elokuva on kuvattu Puolassa, minne tarinakin sijoittuu. Viattomat pohjautuu vähän tunnettuun tositapahtumaan. Tarina ei ole vain historiallinen kuriositeetti, vaan kuvaa naisten julmaa kohtaloa myös tämän päivän sodissa. Nunnien tarina on poikkeuksellisen uskomaton. Tapaus on ohjaajan haastattelun perusteella ollut vieläkin raaempi kuin elokuvassa. Veikkaan, että harvan katsojan silmät pysyvät kuivina tätä elokuvaa katsoessa.

Viattomat on tarina naisesta, joka pelastaa toisia naisia. Mathilde on aikaansa edellä oleva moderni nainen. Tuohon aikaan naispuoliset lääkärit olivat harvinaisuus. Mathilde on juuri valmistunut lääkäriksi, mutta toimii silti sairaalassa vain lääkärin assistenttina, mikä hyvin kuvaa naisen asemaa. Mathilde on kuitenkin rohkea ja sisukas, ja ottaa suuria riskejä auttaakseen muita.

Elokuvassa kohtaavat kaksi erilaista maailmaa, jotka löytävät yhteyden: maallistuneen, modernin tiedenaisen ja perinteisen ja hengellisen nunnayhteisön. Myös nunna Maria ja noviisi Teresa ottavat riskejä ja rikkovat tottelevaisuussääntöä tuodessaan Mathilden luostariin.

Viattomat 2

Viattomissa sotilaat ovat raakalaisia, joita voi tuskin enää pitää ihmisinä heidän pahuutensa takia. Kenties tämän vastapainoksi elokuvassa on yksi hyvä ja auttavainen mieshahmo: Mathilden sodanaikainen lääkäriheila. Elokuva kuvaa raikkaalla tavalla sodan aikaisia tilapäissuhteita. Juutalainen lääkäri Samuel (Vincent Macaigne, 38) on yhtä aikaa humaani ja synkän sarkastinen. Hän on menettänyt koko perheensä keskitysleirillä.

Nunnaelokuvissa näytetään usein nunnien ankara ja sadistinen puoli (kuten tositarinoissa Magdalena sisaret, Philomena ja Yli vuorten), mutta tässä elokuvassa nunnat ovat uhreja. Kuitenkin Viattomissa abbedissa on tuomitseva ja uskonnollisen ideologian sokaisema. Abbedissa yrittää toimia teoriassa ”oikein”, mutta samalla hän unohtaa empaattisuuden ja maallisen maailman lait, ja muuttuu itse rikoksen tekijäksi. Roolissa nähdään puolalainen Agata Kulesza, 45, joka muuten esiintyi Idassa toisessa pääroolissanunnan tätinä Wandana.

Viattomat 4

Elokuvan jälkeen mielessä on viha naisten kohtamasta sorrosta miesten osalta, mutta viha on myös positiivinen tunne, koska se saa toimimaan paremman maailman puolesta. Lisäksi elokuva näyttää, että kriisin keskeltä voi löytyä uusi, yllättävä elämänilo.

Viattomat yllättää positiivisesti valoisalla loppuratkaisullaan. Elokuva alkaa viattomuuden rajulla menetyksellä, ja tekee hienon ympyrän loppuessaan uuteen viattomuuden aikaan.

Elokuvan ohjaaja on ranskalainen Anne Fontaine, 57,  joka muistetaan myös aiemmista ohjauksistaan vahvoilla naispäähenkilöillä, kuten Gemma Bovery (2014) ja Coco Before Chanel (2009). Fontaine tulee itse katolilaisesta perheestä, ja kaksi hänen tätiään ovat nunnia, joten hänellä on henkilökohtainen yhteys aiheeseensa.

Mathilden roolissa on viehättävä ja ilmaisuvoimainen Lou de Laâge, 26, joka aloitti uransa mallina eikä ole kovinkaan tuttu suomalaisella elokuvayleisölle. Hänen roolihahmostaan tulee läheisin Maria-nunnan kanssa, jota näyttelee puolalainen näyttelijä ja malli Agata Buzek, 40. Nunnina esiintyvät ovat ilman meikkiä, mikä lisää roolityön uskottavuutta. Ranskalainen kuvaaja Caroline Champetier, 62, on tehnyt maalauksellista, jopa ikonimaista, jälkeä.

Näin elokuvan pressinäytöksessä 17.1.2017.  

 

Viattomat (Les innocentes / Agnus Dei) Finnkinon verkkosivuilla

Ensi-ilta: perjantai 20.1.2017

Ikäraja: 12
Pituus: 115 min.
Levittäjä: Cinema Mondo
Ohjaus: Anne Fontaine
Näyttelijät: Lou de Laâge, Agata Buzek, Agata Kulesza, Vincent Macaigne

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s