Kultainen vasikka kertoo tuskallisen hauskasti rahasta ja rakkaudesta

Kuvassa: Petrus Kähkönen, Heidi Herala, Rauno Ahonen, Ursula Salo, Vappu Nalbantoglu, Tuukka Leppänen, Helmi-Leena Nummela ja Jari Pehkonen – Kuva © Mirka Kleemola
Kuvassa: Petrus Kähkönen, Heidi Herala, Rauno Ahonen, Ursula Salo, Vappu Nalbantoglu, Tuukka Leppänen, Helmi-Leena Nummela ja Jari Pehkonen – Kuva © Mirka Kleemola

Aloitin syksyn ensi-iltakauden viime viikon torstaina, ja paikkana oli kahden vuoden remontin jälkeen avautunut Helsingin kaupunginteatteri. Entistä ehompi Kaupunginteatteri juhlii tänä vuonna myös 50-vuotissyntymäpäiviään. Lisäjännitystä teatteri-iltaani toi se, että seuralaiseni Essi oli mennyt vahingossa Kansallisteatteriin, mutta hän ehti juosta sieltä vielä oikeaan teatteriin.

Kuvassa: Vappu Nalbantoglu ja Sanna-June Hyde – Kuva © Mirka Kleemola
Kuvassa: Vappu Nalbantoglu ja Sanna-June Hyde – Kuva © Mirka Kleemola

Pienen näyttämön katsomon viimeiset, keskenään samalla tasolla olleet penkkirivit on poistettu remontissa, joten nyt katsomossa on vain hyviä paikkoja. Ohjaaja Heidi Räsänen (Jemina – The Great American Show!, Postia Eva Dahlgrenille, Siniväriset, Taivaslaulu) on raikastanut kirjailija ja näytelmäkirjoittaja Maria Jotunin
(Rakkautta, Kun on tunteet, Huojuva talo) vuonna 1918 kantaesityksensä saaneen näytelmän Kultainen vasikka.

Teksteissään kipakasti kantaaottava ja ironisen huumorin taitava Jotuni on yhä ajankohtainen kirjoittaessaan rakkaudesta ja rahasta. Näytelmä ei ollut ilmestyessään suosittu, koska se kritisoi aikansa ihmisiä niin suoraan, mutta myöhemmin teos on kohonnut klassikon asemaan.

Kaupunginteatterin aulassa
Ensi-illan humua lämpiössä.

Tarina sijoittuu syntyajankohtaansa, ensimmäiseen maailmansotaan (1914–1918). Elintarvike- ja tavarapula houkutteli silloin ihmisiä keinottelemaan, mikä saattoi merkitä nopeaa rikastumista. Raha on keinottelijalle kultainen vasikka, epäjumala, joka saa hylkäämään moraalin kahleet ja palvomaan materiaa rakkauden ja hyvyyden kustannuksella.

Valokuvaaja Alhroos (Jari Pehkonen) on köyhtynyt, ja hänen vaimonsa Katariina (mainio Heidi Herala) innostuu keinottelusta. Heidän tyttäristään vanhempi, kauneudestaan kuulu Eedit (Vappu Nalbantoglu) on naimisissa kunnollisen liikemiehen Jaakon (Tuukka Leppänen) kanssa, mutta alkaa haaveilla rikastumisesta. Nuorempi tytär Lahja (energinen Helmi-Leena Nummela) asuu vielä kotona ja kritisoi isosiskonsa ajattelumaailmaa, jossa avioliitto nähdään kauppasuhteena. Eeditin ystävä, näyttelijä Liina (Sanna-June Hyde) on ihastunut Jaakkoon, ja on katkera siitä, että Eedit aikoinaan ihastui Jaakon lompakkoon.

Lavalla nähdään myös joukko muita hyviä näyttelijöitä: Ursula Salo Eeditin uskollisena palvelijana, Aino Seppo metsästystä harrastavana tätinä, Rauno Ahonen Eeditiin ihastuneena liikemiehenä ja Petrus Kähkönen Lahjan ihastuksen kohteena.

Kuva © Mirka Kleemola
Kuva © Mirka Kleemola

Ohjaaja Heidi Räsänen kuvaa näytelmää yllättävän moderniksi, koska siinä nainen käy vieraissa ja keinottelee rahalla, ilman että olisi yhtään jätkämäinen hahmo. Naiset ovat toiminnallisia hahmoja, jotka tavoittelevat rahan avulla vapautta ja tasa-arvoa. Räsänen on myös tehnyt Lahjan hahmosta modernin teinin, joka pomppii, ilveilee ja vääntelehtii.

Kuten Räsänen kirjoittaa käsiohjelmassa, tarina on ajaton siinä mielessä, että poikkeusolosuhteissa ihmisestä usein kuoriutuu itsekäs olento, joka pyrkii hyötymään muiden ahdingosta. Moraali unohtuu helposti kun ihmiseen iskee nälkä, ahneus tai intohimot.

Kuvassa: Heidi Herala, taustalla Ursula Salo – Kuva © Mirka Kleemola
Kuvassa: Heidi Herala, taustalla Ursula Salo – Kuva © Mirka Kleemola

Mietimme näytelmän jälkeen, että rahattomuus tekee ihmisen riippuvaiseksi toisista (näytelmässä naiset aviomiehistään) ja pakottaa usein elämään muiden ehdoilla. Sen takia halua saada omaa rahaa, vaikka moraalisesti kyseenalaisin keinoin, ja sitä kautta itsenäisyyttä ja vapautta, ei voi nähdä pelkästään tuomittavana.

Näytelmän naiset ottavat kohtalonsa omiin käsiinsä tarttuessaan poikkeusolosuhteiden tarjoamiin yllättäviin mahdollisuuksiin. Heidän toimintansa vain karkaa käsistä, kun rakkauskin alkaa näyttäytyä kauppatavarana. Toisaalta sata vuotta sitten naisen ammatti oli olla vaimo, mikä väkisinkin pakotti naiset miettimään avioliittoa myös taloudelliselta kannalta. Mutta jos ei valintoja tehdessä kuuntele sydäntään, tulee kaipaamaan koko elämänsä, kuten näytelmän hahmot.

Satavuotiaan näytelmän uudelleen tulkinnassa raikasta on myös persoonallinen visuaalisuus: suuret puut, jotka nousevat välillä ilmaan ja kaatuvat, sekä linnunpäiset soittajat. Räsäsen kuvaa käsiohjelmassa näytelmän mielenmaisemaa metsäksi, jonka ihminen on kaatanut: ”Luonnonvarat loppuvat, mutta raha ei lopu koskaan.” Myös 1900-luvun alun puvut ja esimerkiksi vanhanaikainen kamera ovat viehättäviä.

Kuvassa: Jari Pehkonen, Helmi-Leena Nummela, Ursula Salo, Petrus Kähkönen, Sanna-June Hyde, Rauno Ahonen, Aino Seppo, Tuukka Leppänen, Vappu Nalbantoglu ja Heidi Herala – Kuva © Mirka Kleemola
Kuvassa: Jari Pehkonen, Helmi-Leena Nummela, Ursula Salo, Petrus Kähkönen, Sanna-June Hyde, Rauno Ahonen, Aino Seppo, Tuukka Leppänen, Vappu Nalbantoglu ja Heidi Herala – Kuva © Mirka Kleemola

Lopun piknikkohtauksessa lava on täynnä kaikkea loisteliasta ja krumeluuria turhuutta, jollaisen hankkimiseen ihmiset tuhlaavat elämänsä. Samaan aikaan pidin kohtauksen lavastusta hurmaavana: jokainen kaipaa välillä kaunista turhuutta.

Esityksessä puhutaan sadan vuoden takaista suomea, joten vanhahtava kieli luo oman hupaisan elementtinsä. Kultainen vasikka on yhtä aikaa hillitön komedia ja tarkkanäköinen moraliteetti. Veikkaan tätä yhdeksi syksyn teatteritapauksista!

Näin esityksen pressilipulla ensi-illassa 31.8.2017.

Katso huhtikuulta videohaastatteluni Maria Jotunista kertovan musiikkinäytelmän Marian sydän tekijöistä. Marian sydän on saanut uusia näytöksiä Helsingissä Musiikkiteatteri Kapsäkissä pe 15.9. klo 19 ja la 23.9. klo 19.

Kultainen vasikka Kaupunginteatterin verkkosivuilla 

PIENI NÄYTTÄMÖ – Eläintarhantie 5

Viimeinen näytös on 27.12.2017.

Kesto: noin 2 t 15 min, sisältää väliajan

OHJAUS Heidi Räsänen
DRAMATURGI Henna Piirto
LAVASTUS Antti Mattila
PUVUT Sanna Levo
VALOSUUNNITTELU Mika Ijäs
ÄÄNISUUNNITTELU Eradj Nazimov
NAAMIOINTI Jutta Kainulainen
KAMPAUKSET Taina Tervo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s