Mikä hätänä, Eurooppa? Kysyy Kansallisteatterin syksyn suurproduktio, räiskyvä Musta Saara

Kuva: Tuomo Manninen
Kuva: Tuomo Manninen

Romanikerjäläisten joukko laulaa ja soittaa nuotiolla. Vai onko kyseessä sirkus, koska lavalla nähdään myös sirkuksen valot ja tanssiva karhu? Tirehtööri ajaa laulajat kimpsuineen ja kampsuineen pois lavalta. Punaisen Myllyn vanhojen tanssityttöjen trio Sinikka Sokka, Ulla Tapaninen ja Tiina Weckström ilmestyvät parvekkeelle ja kajauttavat ilmoille uuden laulun.

Musta Saara — Outo ooppera Euroopasta -esityksen alkukohtaus on runsas ja vaikuttava. Olen saapunut ystäväni Paavon kanssa yleisöön täynnä odotusta, koska kyseessä on Kansallisteatterin syksyn suurproduktio.

Pirkko Saision kirjoittama, Jussi Tuurnan säveltämä ja Laura Jäntin ohjaama näytelmä on viimeinen osa trilogiasta, jonka kaksi aiempaa osaa ovat HOMO! (2011) ja SLAVA! Kunnia (2015). Jokainen näytelmä on kuitenkin itsenäinen teos, joka ei vaadi muiden näytelmien tuntemista. Mustan Saaran sirkusmiljöössä on paljon yhteistä Saision käsikirjoittaman ja Pirjo Honkasalon ohjaaman elokuvan Tulennielijä (1998) kanssa.

Kuva: Tuomo Manninen
Kuva: Tuomo Manninen

Musta Saara ei yllä samalle korkealle tasolle kuin HOMO! ja SLAVA! Kunnia. Esitys jää liian vaikeasti avautuvaksi ja sekavaksi, eikä sisällä yhtä nokkelia oivalluksia kuin aiemmat teokset. Kolmessa tunnissa ehditään kuitenkin käsitellä värikkäällä ja vertauskuvallisella tavalla ajankohtaisia ja painavia teemoja: oikeistopopulismin nousua Euroopassa, romanikerjäläisten epäoikeudenmukaista asemaa ja Eurooppaan yrittävien pakolaisten hätää.

Musiikkinäytelmä kuvaa humaanilla otteella Euroopan nykyistä tilannetta, joka ei totisesti ole helppo. Monia teemoja käsitellään kuitenkin humorististen karikatyyrien ja koomisten kohtausten kautta, joten lääke ei ole liian kitkerää nieltäväksi.

Kuva: Tuomo Manninen
Kuva: Tuomo Manninen

Musta Saara on romanien suojeluspyhimys Pyhä Saara. Näytelmässä pyhimys ilmestyy romaneille, jotka EU on pettänyt eikä lupauksista huolimatta rakentanut heille uusia asuntoja puretun suursikalan paikalle Transilvaniassa. Onko kyseessä harha vai todellinen ihme? Musta Saara esiintyy myös Siionin virressä, mutta näytelmä ei käsittele virttä.

Pariisissa Kansallispuolueen johdosta kamppailevat Teräväkynät, isä ja tytär, roolinsa mainiosti vetävät Juha Muje ja Katariina Kaitue. Isä vierailee Valakian entisen ruhtinaan Vlad Seivästäjän eli kreivi Draculan linnassa, seuranaan sirkuksen tanssiva karhu ja teurastukselta säästynyt sika. Esityksen ainoa suora viittaus Suomeen on Kansallisteatterin pienoismalli, jonka Janne-Maria Teräväkynä ja oikeistopuolueeseen liittynyt sika näkevät matkatessaan kuumailmapallolla Euroopan yli.

Kuva: Tuomo Manninen
Kuva: Tuomo Manninen

Jaksoin koko esityksen läpi ihastella sitä, kuinka monipuolisesti Suuren näyttämön lavastustekniikkaa on hyödynnetty. Esitys on visuaalisesti antoisa tarjotessaan kekseliäitä lavastuksia ja hauskoja puvustuksia. Näyttämölle esiin asetettu orkesteri ja näyttelijöiden kuoro esittävät komeasti balkanilaishenkistä musiikkia.

Musta Saara vyöryttää lavalle hykerryttäviä henkilöitä, villejä tapahtumia ja meneviä lauluja niin, että kolmen tunnin kuluttua sitä ihmettelee ja ihastelee, mitä oikein tuli nähtyä!

Kuva: Tuomo Manninen
Kuva: Tuomo Manninen

Näin esityksen pressilipulla ennakkonäytöksessä maanantaina 10.9.2018. 

Lue lisää Mustasta Saarasta Kansallisteatterin verkkosivuilta.

Esityksen ensi-ilta oli keskiviikkona 12.9.2018.
Viimeinen näytös on maanantaina 17.12.2018.

Rooleissa:
Kristiina Halttu, Linda Hämäläinen, Katariina Kaitue, Panu Kangas, Jani Karvinen, Mikko Kauppila, Petri Knuuttila, Janne Marja-aho, Juha Muje, Ville Mäkinen, Harri Nousiainen, Annika Poijärvi, Erkki Saarela, Sinikka Sokka, Taru Still, Ulla Tapaninen, Timo Tuominen ja Tiina Weckström
Muusikot:
Jussi Tuurna (musiikin johto), Tommi Asplund, Esko Grundström, Topi Korhonen, Ville Leppilahti ja Sara Puljula

Ohjaus: Laura Jäntti
Musiikki: Jussi Tuurna
Lavastus: Kati Lukka
Pukusuunnittelu: Tarja Simone
Valosuunnittelu: Morten Reinan
Äänisuunnittelu: Jussi Matikainen
Saliäänisuunnittelu: Sakari Kiiski
Koreografia: Janne Marja-aho
Naamioinnin suunnittelu: Jari Kettunen
Ohjaajan assistentti: Helena Vierikko

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s