”How the fuck did this happen?” – Arviot viidestä elokuvasta Docpointin ohjelmistosta

Kuva on blogin kirjoittajan ottama. Muut postauksssa nähtävät kuvat ovat Docpointin kuvakansiosta.
Kuva on blogin kirjoittajan ottama. Muut postauksessa nähtävät kuvat ovat Docpointin kuvakansiosta.

Helsingin dokumenttielokuvafestivaali Docpoint ilahduttaa elokuvanystäviä jo 18. kerran 28.1.–3.2.2019. Helsingin elokuvateattereissa esitetään yhteensä 107 elokuvaa yli 260 näytöksessä.

Liput maksavat yhdeksän euroa kappale, ja myös sarjalippuja on myynnissä. Festivaaliteatterit ovat Andorra & Dubrovnik (kannattaa käydä vielä ennen kuin Kino Andorra suljetaan), Bio Rex, Finnkino Itis (uusi elokuvateatteri), Kinopalatsi, Maxim (hyödynnä se, että pääset Maximin mukaviin nojatuoleihin festarilipun hinnalla), Kiasma-teatteri, Kino Regina (Oodiin tullut Kavin uusi elokuvateatteri) ja Savoy-teatteri.

Sain etukäteen katsottavakseni neljä ohjelmistosta valitsemaani dokumenttia. Pääsin myös katsomaan Fahrenheit 11/9 -dokumentin pressinäytökseen uuteen Kino Reginaan. Alla on arvioni elokuvista.

Aalto-yliopiston verkkosivuilla on muuten julkaistu haastatteluni ohjaaja Reetta Huhtasesta. Hänen ensimmäinen pitkä ohjaustyönsä Aatos ja Amine nähdään Docpointin avajaiselokuvana sekä kahdessa muussa näytöksessä.

Otsikon lainaus on Michael Mooren dokumentista Fahrenheit 11/9. 

[censored] 4

[censored]

Vuosien 1958–1971 välillä Australiaan tuoduista elokuvista leikattiin pois kaikki mahdollisesti järkyttävä, eikä yleisölle edes kerrottu, että raju sensuuri oli iskenyt heidän näkemiinsä elokuviin. Sari Braithwaite päätti alkaa tehdä dokumenttia, joka koostuisi ainoastaan näistä sensuroiduista pätkistä.

Dokumentilla kuultavalla kommenttiraidalla Braithwaite kertoo, että hän halusi paljastaa vaietun kontrollin yleisölle ja kuvitteli vapauttavansa nähtäväksi monta sensuellia ja vastakulttuuria kuvaavaa kohtausta. Kuitenkin todellisuus oli masentavampi eikä dokumentista tullut vapautumisen ylistystä.

Braithwaitelta meni vuosikausia katsoa kaikki sensuroidut pätkät, ja leikkaajan pöydälle jääneet kohtaukset sisälsivät ennen kaikkea naisvihaa, tirkistelyä ja kliseisen samankaltaisia väkivaltakohtauksia. Elokuvien teko oli pitkään miesten hallinnassa, ja katsojatkin laitetaan yhä uudestaan näkemään maailma etuoikeutettujen valkoisten heteromiesten silmin.

Dokumentista tuli siis hyvin toisenlainen kuin Braithwaite oli kuvitellut, mutta [censored] tarjoaa oivaltavaa filosofista pohdintaa elokuvataiteesta, tirkistelynhalustamme ja valta-asemista. Kompakti dokumentti uppoaa varmasti heihin, joita kiinnostaa pohtia elokuvataidetta ja naisten asemaa.

[censored] Docpointin verkkosivuilla

fahrenheit 11_9 2

Fahrenheit 11/9

Docpointin ohjelmiston yksi vetonauloista on ärhäkän Michael Mooren, 64, uusin dokumentti. Fahrenheit 11/9 dokumenttia ei pidä sekoittaa Mooren lähes samannimisiin dokumentteihin Fahrenheit 9/11 (2004) ja Fahrenheit 9/11½  (2008). Uutuus on ennen kaikkea kriitiikki Donald Trumpista. Moore lähtee etsimään syitä sille, kuinka Trump valittiin Yhdysvaltojen presidentiksi.

Moore vierailee myös jälleen epäonnisessa synnyinkaupungissaan Flintissä, jonka uusin koettelemus on myrkyllinen juomavesi. Hän matkaa lisäksi Floridan vuoden 2018 kouluampumisen uhrien tueksi ja seuraamaan, kuinka lukiolaiset järjestävät itse valtavia mielenosoituksia aselakien tiukentamiseksi.

Dokumentti kuvaa ahneutta ja tietämättömyyttä, joiden seurauksena viattomat saavat kärsiä. Mooren räväkkä ja humoristinen tyyli tekee dokumentista jälleen viihdyttävän katsoa, vaikka samalla sen kuvaamat aiheet ahdistavat, niin kuin kuuluukin. Moore ei noudata puolueettoman dokumentin teon ihannetta, mutta avoin kantaaottavuus ei vähennä hänen puheenvuoronsa tärkeyttä.

Fahrenheit 11/9 Docpointin verkkosivuilla

out 2

Out

Out koostuu ympäri maailmaa asuvien LGBT-nuorten nettiin laataamista videoista, joissa he tulevat ulos kaapista perheelleen tai muulle maailmalle. Hieman ihmettelin konseptia, koska ei vaikuta kovin kunnianhimoiselta ja uutta luovalta laatia elokuvaa kokonaan Youtubessa valmiiksi olevista videoista (tai ainakin ymmärsin, ettei videoita ole tehty tätä dokumenttia varten).

Toisaalta en ole etsinyt Youtubesta nuorten videoita kaapista ulos tulemisesta, joten nämä hellyyttävät, koskettavat ja hauskat tositarinat olisivat jääneet ainakin itseltäni näkemättä ilman ranskalaisen Denis Parrotin ohjausta.

Koska hetero- ja cis-oletukset ovat yhä vahvoja, eivät monien vanhemmat osaa ajatella sitä vaihtoehtoa, että heidän lapsensa onkin queer. Toisin kuin monet muut vähemmistöt, LGBT-ihmiset syntyvät hyvin harvoin kaltaiseensa perheeseen.

Ajat ovat onneksi parantuneet, ja saamme nähdä ihania videoita hyväksyvistä vanhemmista, joita nuoren kaapista ulostulo ei edes hetkauta, vaikka nuorelle itselleen kyseessä on aina jännittävä ja herkkä tilanne.

Kuitenkin osalle nuorista kaapista ulos tulo on yhä vaarallista, ja avoimuus voi johtaa väkivaltaan vanhempien puolelta ja kadulle lentämiseen. Nämä videot herättävät vihaa siitä, kuinka ihmiset voivat yhä tuomita toisten seksuaalisen suuntautumisen tai sukupuoli-identiteetin, ja kuinka jotkut vanhemmat mieluummin hylkäävät lapsensa kuin hyväksyvät tämän sellaisena kuin tämä on.

Out Docpointin verkkosivuilla

people's republic of desire 21

People’s Republic of Desire

Hao Wun dokumentti vie kiinalaisten virtuaaliviihdetaitelijoiden ja heidän faniensa pariin. People’s Republic of Desire kertoo rahan vallasta, ihailusta ja yksinäisyydestä.

Diaosinettistriimaajin maailma on tuntematon Suomessa ja muualla länsimaissa, vaikka meilläkin monet nuoret ihailevat sosiaalisen median tähtiä. Diaosi tarkoitti alunperin vaatimattomasta taustasta tulevaa kiinalaista nuorta miestä, mutta nykyään monet tavalliset kiinalaiset nuoret kaupunkilaiset kutsuvat itseään termillä diaosi.

Dokumentti ei ole turhaan verrattu Black Mirroriin, sillä se tuntuu samalla tavoin liikkuvan lähitulevaisuuden hieman surrealistisssa ympäristössä. Kuvausryhmä seuraa kahta tavallisen näköistä nuorta, jotka tienaavat käsittämättömiä summia laulamalla tai vaikka huutamalla tai itkemällä kameroiden edessä omassa kodissaan. Heidän hulppean elämäntyylinsä kustantavat virtuaalisia lahjoja ostavat rikkaat suojelijat sekä duunarinuoret, joiden ankeaan ja näköalattomaan elämään tuo iloa vain some-idoleiden seuraaminen.

Vaikka rikastuminen netissä näyttää helpolta, dokumentti valottaa myös some-tähtien huolia, joita fanit eivät yleensä näe. Työpäivät voivat olla uuvuttavan pitkiä sekä heillä on kovat paineet miellyttää miljonäärisponsoreitaan. Suosio voi myös loppua hetkessä, jos kiinalaiset some-tähdet eivät menesty joka vuosi pidettävässä absurdissa rahantuhlauskisassa.

People’s Republic of Desire Docpointin verkkosivuilla

irene_lusztig_director

Yours in Sisterhood

Irene Lusztigin dokumentti on syntynyt feministiseen Ms.-lehteen lähetetyistä, julkaisemattomista lukijakirjeistä. Kirjeet on kirjoitettu ennen kaikkea 1970-luvulla, ja nyt ne pääsevät vihdoin julkisuuteen.

Dokumentissa matkustetaan ympäri Yhdysvaltoja ja kirjeitä lukevat ääneen naiset, joita yhdistää kirjeen kirjoittajaan tämän silloinen ikä, asuinpaikka ja välillä myös ammatti tai elämäntilanne. Lukijat saavat myös pohdiskella kirjeiden aiheita. Toisen ja kolmannen aallon feministit kohtaavat näin toisensa, eivätkä he aina ole samaa mieltä keskenään. Lusztigin on onnistunut löytämään jopa neljä mielenkiintoista naista lukemaan kameralle omat nuoruuden lukijakirjeensä.

Aiheiden kirjo riemastuttaa. Dokumentissa käydään läpi monia naisten kohtaamia epäkohtia ja toisaalta myös ilon aiheita. Lukijakirjeissä käydään läpi esimerkiksi teinityttöjen asemaa, uskovaisia feministejä, transsukupuolisten näkymättömyyttä, rintasyövän kokemista, iloista lesboksi identifoitumista, mustien naisten marginaaliin jäämistä feministiliikkeessä, seksityötä ja alistavia aviomiehiä. Välillä lukijat ja katsojat voivat todeta maailman muuttuneen paremmaksi, mutta osa ongelmista on yhä ratkaisematta.

Yours in Sisterhood Docpointin verkkosivuilla

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s