Making of Lea -komedia on kunnianosoitus teatteritaiteemme edelläkävijöille ja Suomen monikulttuurisuudelle

Kuvassa Sara Melleri. Valokuva: Noora Geagea
Kuvassa Sara Melleri. Valokuva: Noora Geagea

KOM-teatterin kevään hitti on vuoden 2017 kirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittajan Juha Hurmeen uusi näytelmä Making of Lea. Esitys vie meidät 150 vuoden takaiseen Helsinkiin, jolloin Seitsemää veljestä viimeistelevä kansalliskirjailijamme Aleksis Kivi oli päättänyt myös esittää ensimmäisen suomenkielisen näytelmän, kirjoittamansa Lean (1869). Raamatun tarinaan löyhästi perustuva Lea on Kiven (1834–1872) väkisin vääntämä melodraama ajan muotivirtausten mukaan, eikä esitystä enää nykyään yleensä nähdä teattereiden lavoilla, kuten Kiven klassikkoja Nummisuutareita ja Kihlausta.

En ole nähnyt englantilaista hittinäytelmää Näytelmä joka menee pieleen, mutta veikkaan Making of Lean muistuttavan sitä. Lean harjoituspäiviä on tuon ajan tapaan vain kahdeksan. Kiven alkoholismi ja horjuva mielenterveys vaikeuttavat harjoituksia, kuten myös esimerkiksi se, ettei pääosaan palkattu ruotsalainen neiti Charlotte Raa puhu sanaakaan suomea.

Harraan (nykyiseen Turkkiin) sijoittuvan näytelmän kämäiset lavastuksetkin löytyvät läheisestä kylpylästä. Muut näyttelijät eivät ole järin lahjakkaita tai jättävät harjoituksia väliin, eikä suomen kieli oikein taivu heiltäkään. Suomenkielinen esitys herättää etukäteen yleisössä niin uteliaisuutta kuin ennakkoluuloja, ja Kiven pahimmat kriitikot August Ahlqvist ja senaattori Agathon Meurman mesoavat minkä kerkiävät.

Kuvassa: Sara Melleri, Vilma Melasniemi, Paavo Kinnunen, Juho Milonoff ja Eeva Soivio. Valokuva: Noora Geagea
Kuvassa: Sara Melleri, Vilma Melasniemi, Paavo Kinnunen, Juho Milonoff ja Eeva Soivio. Valokuva: Noora Geagea

Onnistuneen komediapuolen lisäksi Making of Lea on kunnianosoitus teatteritaiteemme edelläkävijöille. Esitys myös käsittelee suomenkielisen kulttuurin nuoruutta. Dokumenttimainen aihe on tuore sekä osoittaa sen, mistä koko suomenkielinen teatteri on lähtenyt ja ketkä olivat sen alullepanijat.

Teatterissa käynti oli säätyläisten tärkein harrastus 1800-luvulla, ja Helsingissä oli jo runsaasti teattereita vuonna 1869, mutta niissä puhuttiin saksaa, venäjää ja ruotsia. Making of Lea alkaa vesitohtori ja valelääkäri Friedrich Everthin saksankielisellä monologilla. Näytelmän kertojaääni toteaa, että ilman Aleksis Kiveä voisi olla, että nytkin näkemämme esitys olisi kuultu kokonaan saksaksi.

Making of Lea on myös näpäytys tämän päivän rasisteille ja ”puhtaan Suomen” vaalijoille, koska esitys osoittaa sen, kuinka kansainvälinen ja monikulttuurinen Suomi oli jo 150 vuotta sitten ja kuinka tietoisesti rakennettu nykyinen ”yhteinäiskulttuurimme” on. Näytelmän hahmot puhuvat suomea, ruotsia, saksaa ja ranskaa, mikä on enimmäkseen toteutettu leikkisästi ”tulkkauskoneen” avulla niin, että näyttelijät puhuvat oikeasti lavalla suomea. Leaa esittäessään näyttelijät puhuvat nykyisin hupaisalta kuulostavaa ”wanhaa suomea”. On hurjaa ja vaikuttavaa ajatella, kuinka 150 vuotta sitten jopa suomalainen palvelustyttö puhui sujuvasti useampaa kieltä.

Making of Lean karnevalistisen ja hävyttömän pinnan alla piilee sivistynyt näytelmä, joka ajaa teatteritaiteen, suomen kielen, suvaitsevaisuuden ja monikulttuurisuuden asiaa. Moderni ote historialliseen aiheeseen toimii hyvin. Esityksestä näkee, että Hurme on kerännyt paljon taustatietoa aiheestaan ja uskaltanut myös kommentoida historiallisia tapahtumia leikkisään tyyliinsä.

Kuvassa: Jarkko Lahti, Vilma Melasniemi, Paavo Kinnunen, Sara Melleri ja Juho Milonoff. Valokuva: Noora Geagea
Kuvassa: Jarkko Lahti, Vilma Melasniemi, Paavo Kinnunen, Sara Melleri ja Juho Milonoff. Valokuva: Noora Geagea

Sara Melleri on hurmaava teatteridiiva Charlotte Raana, joka näytelmän lopuksi koskettavasti esittää huonolla suomella ulkoaopettelemansa monologin. Juho Milonoff on renttumainen kirjallinen lahjakkuus Aleksis Kivi. Vilma Melasniemi esittää mainiosti kaksoisroolissaan sekä voimakastahtoista teatterialan yrittäjää Emelie Bergbomia että monitoimista kulttuurialan freelanceria Emil Nervanderia, jonka intohimoinen suhde arkaan teatterin johtajaan ja näyttelijään Karl Bergromiin (Paavo Kinnunen) on palvovan lämmin.

Jarkko Lahden hahmo Friedrich Everth on itsevarma mutta teatterialaa ymmärtämätön hämäräperäinen bisnesmies. Rooli on tosin turhan yksioikoinen ja kliseinen, vaikka Lahti esittääkin Everthiä hyvin. Eeva Soivio muistetaan KOM-teatterissa myös omaelämäkerrallista monologistaan Mustarastas eli kadonnut veli, ja Making of Leassa hänet nähdään Raan nokkelana palvelustyttönä, joka pestataan näytelmän kuiskaajaksi.

Kävin katsomassa esityksen ystäväni Paavon kanssa, joka myös piti teoksesta paljon. Edessämme istui sattumalta myös vanha opiskelukaverini Maija, joka lämpeni räväkälle esitykselle hitaammin, mutta piti paljon Emil Nervanderin mainiosta hahmosta sekä hauskasta tavasta esittää valmis Lea nopeutettuna mykkänäytelmänä. Ihmettelimme vain lyhyttä 15 minuutin väliaikaa, jonka aikana piti sukkuloida täpötäydessä lämpiössä pitkään wc-jonoon ja vesipisteelle sekä hylätä ajatukset syötävän ostamisesta teatterin baaritiskiltä.

 

Näimme esityksen pressilipuilla tiistaina 2.4.2019.

Lue lisää Making of Leasta KOM-teatterin verkkosivuilta.

Kantaesitys oli 15.2.2019. Viimeinen näytös on näillä näkymin 18.5.2019.

TEKSTI JA OHJAUS: Juha Hurme
ROOLEISSA: Paavo Kinnunen, Jarkko Lahti, Vilma Melasniemi, Sara Melleri, Juho Milonoff ja Eeva Soivio
LAVASTUSSUUNNITTELU: Matti Rasi
PUKUSUUNNITTELU: Anne Kotola
MASKEERAUSSUUNNITTELU: Leila Mäkynen
VALOSUUNNITTELU: Tomi Suovankoski
ÄÄNISUUNNITTELU: Jani Rapo
KUOROLAULUJEN SÄVELLYKSET: Petra Poutanen
​OHJAAJAN ASSISTENTTI: Ines Kakkonen
YLEISÖTYÖ: Jenni Bergius, Rosa-Maria Perä ja Maaretta Riionheimo

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s