Tallinnan Fotografiska, Saskia Boddeken näyttely Sex and the Sea ja samanniminen teemahuone Solo Sokos Hotel Estoriassa, Monet2Klimt-multimediataidenäyttely, KGB-museon kattoterassi… Lue reportaasi Tallinnasta!

Jouduin kuulusteltavaksi KGB-museon kattoterassilla Viru-hotellissa.

Maanantai 5.8.

Edellisessä postauksessa kertomastani Tartosta suuntasimme ystäväni Lady Dandy -kulttuuriblogin Eijan kanssa junalla Tallinnaan, jossa mua odotti myös kahdeksi yöksi bloggaajamajoitus. Kustansin Tallinnan hotelliyöpymisen jo Instagramin Storyilläni, mutta päätin kuitenkin nyt vielä blogata reissusta, koska bloggasin jo Tartostakin.

Ehdin ensiksi viettää Tallinnassa maanantai-iltapäivän Eijan kanssa, ennen kuin Eira saapui illalla samalla Finlandia-laivalla, jolla Eija taas palasi Helsinkiin. Kävimme Eijan kanssa pyörimässä pikaisesti juna-aseman vieressä Balti Jaama Turg’illa eli asematorilla, jossa mun on pitänyt käydä siitä lähtien, kun tämä uusi katettu tori avattiin keväällä 2017. Kyseessä on Viron nykyaikaisin tori, josta löytyy hedelmä- ja vihanneskojujen lisäksi muun muassa katuruokakeittiöitä, rullajäätelöä ja vintagevaatekauppoja.

Harhailimme sitten ruuhkaisessa vanhassakaupungissa etsien ruokapaikkaa, ja päätimme lopulta mennä Restoran Pegasukseen, joka tarjoaa modernia eurooppalaista ruokaa. Tämä tyylikäs, retro-henkinen ja kolmikerroksinen ravintola on toiminut vuodesta 1962 lähtien Raatihuoneentorin lähellä Harju-kadulla. Nautin lounaaksi hitaasti kypsennettyä munakoisoa tomaattikastikkeella (8,50 euroa), ja Eija taas kananrintaa paprikamarinaadilla (13,80 euroa).

Olen käynyt Pegasuksessa kerran aiemmin mainiolla illalliselle, ja muistelisin, että paikka tunnetaan kirjailijoiden ja muun taideväen kantapaikkana. Sain vasta nyt ravintolaa googlatessani tietää, että olisimme halutessamme voineet ottaa mukaamme vanhan kirjan, jonka sisällä lasku saapui!

Lounaan jälkeen yritimme löytää Bastionin tunneleita, mutta aika alkoi käydä vähiin. Raahasin hikisenä käsimatkatavaralaukkuni vanhankaupungin mäen päälle, mutta tein tämän ponnistuksen turhaan, koska emme löytäneet tunneleiden suuta. Tajusimme myös, ettemme enää ehdi käydä tunneleita läpi.

Päätimme mennä tekemään pikaisia asusteostoksia Viru-keskuksen kauppoihin, mistä Eija jatkoi satamaan ja mä Viru-keskuksen vieressä olevaan Solo Sokos Hotel Estoriaan (hotellin sivut ovat myös suomeksi). Pääsin kyseiseen hotelliin pariksi yöksi bloggaajamajoitukseen myös heinäkuussa 2017, jolloin matkasimme neljän hengen porukalla viikonlopuksi Tallinnaan Baltic Prideille (Voit lukea täältä silloisen arvioni hotellista: Kulttuurimatkaaja viihtyy tarinahotellissa Tallinnan keskustassa – Estoria satsaa myös Reilun kaupan tuotteisiin, värikkääseen virolaiseen designiin ja Nasan suunnittelemiin vuoteisiin).

Solo Sokos Hotel Estorian oleskelutilassa
Solo Sokos Hotel Estorian oleskelutilaa

Jokainen Estorian huone kertoo oman tarinansa Virosta. Tosin nyt pääsin Eiran kanssa testaamaan uutta Sex and the Sea -teemahuonetta. Tämä teema herätti meissä hilpeyttä.

Hotellihuoneen teema tulee samannimisestä Saskia Boddeken näyttelystä Lentosatamassa. Näyttely avautui maaliskuussa, ja se on Lentosatamassa 19. tammikuuta 2020 asti. Näyttely kertoo merimiesten intohimoista ja kaipauksista, mutta siitä lisää myöhemmin.

Estoria on mainio hotelli siksi, että sen sijainti on täydellisen keskeinen, ikkunoista on hyvät näkymät kaupunkiin sekä se on persoonallinen ja laadukas neljän tähden hotelli. Meidän Solo Twin -huone maksaisi kahdelta yöltä yhteensä 212-256 euroa riippuen siitä, kuinka haluttuja kyseiset matkustuspäivät ovat.

Huoneiden tarinateemat on tosin valitettavasti toteutettu vain puoliksi, koska jokainen huone esittelee jonki Viron erityispiireen lisäksi myös värikästä virolaista designiä. Tämä loi hieman ristiriitaisen tunnelman, kun esimerkiksi meidän huoneessa oli syntisen punaisen ja mustan pitsisen Sex and the Sea -teeman lisäksi kuitenkin tarinahotellin pirteän kirjavat, oranssin ja omenanvihreän väriset huonekalut ja sänkyvaatteet.

Hotellihuone oli kyllä viihtyisä, ja Nasan suunnittelemat sängyt ihanan pehmeitä — ja yllättävän korkeita. Meillä oli myös ikkunasta hieno näkymä suoraan kauempana siintävään vanhaankaupunkiin.

Mukava yllätys oli se, että hotellin tiedottaja oli jättänyt meille huoneeseen lahjaksi kuohuviinipullon, virolaisen suklaarasian ja käsinkirjoitetun viestin. Eira ei tosin voi nauttia maitosuklaata eikä kuohuviiniä, joten ne molemmat lahjat jäivät mulle raukalle.

Vanha ystäväni, Pikkuseikkoja-blogin Eira saapui hotelliin, ja suuntasimme tutustumaan Viru-hotellin KGB-museon yhteyteen tänä kesänä avattuun kattoterassiin. Estoriastahan pääsee tunnelia pitkin suoraan Viru-hotelliin, ja hotelleilla on yhteiset ravintola- ja vastaanottokerrokset.

Näköalabaariin oli hieman vaikea löytää, koska sinne ei vielä oltu tehty opastekylttejä. Rapun portaiden eteen oli jopa vedetty köysi, mutta hyppäsimme köyden yli, koska emme keksineet muuta reittiä 23. kerrokseen, sillä hissi vie vain 22. kerrokseen.

Viru-hotellin kattobaari 23. kerroksessa
Instagramin Story'ihin laittamani kuva meistä Viru-hotellin kattoterassilla.
Instagramin Story’ihin laittamani kuva meistä Viru-hotellin kattoterassilla.

Ja siellähän kattobaari oli, ja terassilla oli jo muitakin ihmisiä. Olen käynyt kyseisellä kattoterassilla myös aiemmin Viru-hotellin KGB-kierroksella, mutta nyt tälle isolle parvekkeelle oli tosiaan tehty myös baaritiski ja sinne oli tuotu pöytiä, tuoleja ja koristeeksi puidenoksia. Seurasimme kattoterassilta, kuinka kauempana Finlandia-risteilijä lähti satamasta Eija mukanaan.

Baariin drinkkilistaan kuuluu alkuperäisiä cocktaileja Viru-hotellin avajaisvuodelta 1972. Me pääsimme nyt maksutta sisään, mutta tavallisesti sisäänpääsy kattobaariin maksaa viisi euroa, ja hinta sisältää tervehdysjuoman ja pääsylipun Viru-hotellin Cafe Amigoon. Näköalabaari on avoinna päivittäin klo 18-23.

Näkymä kattoterassilta

Eira oli varannut meille kahdeksaksi pöydän Rataskaevu 16 -ravintolasta vanhastakaupungista (ravintolalla on myös suomenkieliset sivut). Olen käynyt pari kertaa aiemminkin tässä suositussa ravintolassa ja myös sen pienemmässä versiossa nimeltä Väike Rataskaevu 16.

Tällä kertaa tosin tarjoilijat unohtivat meidät useampaan otteeseen, ja saimme odottaa kauan niin ruokalistoja kuin ruokiakin. Muuten palvelu oli superystävällistä sekä ruoka erinomaista ja edullista. Otin alkupalaksi fenkoli-artisokkasalaatin ja pääruuaksi grillatun avocadon mustilla linsseillä. Alkupalaksi tuotu leipä oli myös suussasulavaa.

Tiistai 6.8.

Nautimme hotellin seisovan pöydän aamiaisen Valuuttabaarissa. Aamiainen oli astetta laadukkaampi kuin hotelleissa yleensä, ja siihen kuului myös muun muassa lasipurkeissa tarjoiltavia tuorepuuroja ja hillojogurtteja, kirsikoita ja vohveleita.

Eira jatkoi aamiaiselta vauhdilla kampaajalle sataman luo (kunnon sateessa!), ja mä suuntasin Lennusadamiin eli Lentosatamaan, joka toimii nykyään merimuseona (museon sivut ovat myös suomeksi). Normaalilippu tähän Viron suosituimpaan museoon maksaa 15 euroa.

Aamupalani hotellin Valuuttabaarissa

Olen käynyt Lentosatamassa myös tammikuussa 2013, joten kiersin nyt museon pysyvän, merenkulkuaiheisen näyttelyn aika pintapuolisesti. Mutta jälleen kerran vaikutuksen teki museon valtava koko, veneiden ja poijujen hauska ripustus ilmassa, seinää kiertävä akvaario, suuri sukellusvene ja lentosimulaattorit.

Hollantilaisen multimediataiteilija Saskia Boddeken, 57, näyttely Sex and the Sea on kuin taideinstallaation ja historiallisen näyttelyn sekoitus. Näyttely on rakennettu ”talon” sisälle, ja ennen näyttelyyn astumista voi kurkistaa ikkunasta sisälle prostituoidun huoneeseen. Ikkunalaudalla olevat posliiniset Staffordshiren koirat kertovat, että ammatinharjoittaja ei ole paikalla. Meidän hotellihuoneessa oli samanlaiset koirat ikkunalaudalla!

Näyttelyyn mennessä laskeudutaan alas pitkät, punaisina hohtavat portaat. Ennen taloon astumista kävijää tervehtii suuri, yli 2500 pullosta tehty installaatio Kirje pullossa. Boddeke oli inspiroitunut Viron merimuseon kokoelman kirjeistä, jotka parikymmentä suomalaista neitoa kirjoittivat virolaisille merimiehille vuosina 1915-1916.

Näyttelytilassa on erilaisia esineryhmiä, jotka ovat peräisin Suomen, Ruotsin, Hollannin ja Viron museoista (näyttelyhän on nähty aiemmin myös Suomen merimuseossa Merikeskus Vellamossa). Esineryhmissä on esimerkiksi laivojen jumalattaria esitteleviä keulakuvia, laivojen nimikylttejä, laivojen pienoismalleja, merimiesten matkalaukkuja täynnä kaikenlaista jännittävää ja seychellienpalmun pepun muotoisia jättipähkinöitä.

Kannattaa istua katsomaan 15 minuutin pituinen elokuva, joka kertoo tarinoita merellä työskennelleiden miesten ja joidenkin naistenkin elämästä ja seksuaalisista kokemuksista. Elokuvaa esitellään vuorotellen englannin- ja vironkielisillä teksteillä. Mielenkiitoinen lisätieto on muuten se, että multimediataiteilija Boddeken puoliso on elokuvaohjaaja Peter Greenaway!

Näyttelyn jälkeen kävelin Modernin taiteen museoon (EKKM), jossa Eira jo olikin. En ollut ennen huomannut tätä sataman lähellä olevaa museota! Toisin kuin nimestä voisi luulla, kyseessä ei ole iso ja vakiintunut museolaitos, vaan vapaaehtoisen porukan pyörittämä, ei voittoa tavoitteleva boheemi taidemuseo, jonne on ilmainen sisäänpääsy.

Rakennus on tosin kolmikerroksinen, mutta kerrokset ovat aika pieniä. Rakennus on arkkitehtuuriltaan jännittävä ja hieno, joten suosittelen tutustumaan siihen jo senkin takia. Alakerrassa on pieni kahvila ja terassipiha.

Tutustuimme taidemuseossa Xenos-näyttelyyn (12.7. alkaen), joka käsittelee toiseutta, kuten pakolaisten elämää. Jos päätä ei huimaa, niin ylimmästä kerroksesta pääsee ulos katon yläpuolelle tehtyyn verkkohäkkiin, jonne on tehty paperittomien kasvitarha. Museo ei ole esteetön, vaan sisältää paljon kipuamista erilaisia kapeita portaita pitkin ja jopa yhden pimeän huoneen vinolla lattialla.

Museosta jatkoimme Viru-hotellin Amarillo-ravintolaan, jonne hotelli oli antanut meille 50 euron lahjakortin. Sillä summalla saikin syödä paljon!

Jaoimme kaksi annosta pehmeitä tacoja, joista neljässä täytteinä oli mm. kikhernepihvi ja neljässä tacossa mm. jättikatkaravunpyrstöjä. Lisäksi saimme maksutta alkupalaksi nachoja salsalla. Koska rahaa jäi vielä yli, niin jälkiruuaksi oli pakko ahtaa kahvia ja lämpimiä munkkeja, suklaakastiketta ja hedelmiä (sairaan hyvää!).

Illalla menimme kiertelemään vanhankaupungin ja Balti Jaam Turgin runsaita vintagevaatekauppoja. Mitään ei tarttunut mukaan, mutta kaupoissa oli mukava kierrellä ihastelemassa kauniita vaatteita ja asusteita.

Kävimme vanhassakaupungissa myös Sauna-kadulle tulleessa uudessa Monet2Klimt-multimediataidenäyttelyssä. Näyttely on rakennettu vanhaan elokuvateatteriin Helios Halliin. Näyttely on avoinna joka päivä klo 12-20 ja liput maksavat aikuiselta arkisin 10,50 euroa ja viikonloppuisin 12 euroa.

Näyttelyssä kävellään sisälle suureen saliin ja otetaan istumapaikat. Jokaiselle seinälle ja osaan lattiasta heijastuu yhteensä 140  maalausta Oscar Claude Monet’ilta, Vincent Van Goghilta ja Gustav Klimtiltä. Maalaukset on animoitu niin, että maalaukset liikkuvat ja muuttuvat.

Esitys kestää 45 minuuttia ja toistuu koko ajan, joten sisälle voi astua koska tahansa. Taustalla soi klassinen musiikki.

Kokemus on yhtä aikaa hieno — ja hieman valju. Teokset ovat upeita ja niiden liikkuminen on vaikuttavaa. Kuitenkin jos on jo nähnyt muutenkin multimediataidetta, niin esityksessä ihmetyttää sen vaatimattomuus. Esimerkiksi japanilaisen teamLabin teoksissa katsoja voi kävellä teoksien sisällä, ja kuvat heijastuvat koko lattiapinta-alaan, eivät vain osaan lattiasta. Lisäksi Helios Hallin katon keskimmäinen lamppu ei toiminut kunnolla, joten juuri parhaimmassa kohdassa seinää kuvat olivat haaleita.

Jatkoimme syömään Umami Restoon. Kalasadaman alueella sijaitseva ravintola tarjoaa terveellistä ja maittavaa fuusioruokaa. Jaoimme alkupalat eli Jerusalemin artisokan ja tonnikalasashimin, molemmat törkeän hyviä. Pääruuaksi otin kasviskulhon ja Eira muistaakseni taimenta.

Tilasimme myös pirteän erilaiset alkudrinkit eli mä rommia vadelmamehulla ja Eira rommia tyrnimehulla (mahtavaa, että isot drinkit kustansivat vain 6,50 euroa!). Lopuksi nautimme vielä jälkiruokaviiniä.

Eira ystävällisesti tarjosi mulle koko aterian kiitokseksi siitä, että hänkin pääsi osalliseksi bloggaajamajoituksesta ja sen eduista, vaikka ei  bloggaakaan matkasta.

Keskiviikko 7.8.

Hotelliaamiaisen jälkeen pakkasimme ja suuntasimme viemään matkatavaramme Eckerö Linen sataman tavarasäilöön. Samalla haimme satamasta Paavon, joka saapui Tallinnaan päiväristeilylle klo 11.15 saapuneella laivalla.

Olimme tosin Eiran kanssa myöhässä, ja Paavo karauttikin meitä vastaan Boltin sähköpotkulaudalla. Innostuimme tästä ja päätimme myös ladata Boltin sovelluksen älypuhelimiimme.

Kokeilimme kaikki kolme nyt ensimmäistä kertaa sähköpotkulautoja! Aluksi mua hirvitti nousta nopean laudan kyytiin, mutta pian jo totuin ajamaan laudalla. Matkanteko oli tosiaan joutuisaa ja luonnollisesti rennompaa kuin kävely. Tallinnassa sähköpotkulaudoilla saa liikkua myös jalkakäytävillä.

Menimme sähköpotkulautoilla sataman luota lähelle Telliskiveen. Palatessa vuokrasimme uudet sähköpotkulaudat ja vähän kiertelimme niillä matkalla Telliskivestä satamaan. Virossa sähköpotkulautailu on lähes kolme kertaa edullisempia kuin Suomessa. Maksoimme esimerkiksi 40 minuutin huristelusta neljä euroa.

Katutaidetta Telliskivessä

Vaikka kaikki tuntuvat nyt ravaavan Telliskivessä, niin siellä on edelleen kiva käydä ja sinne oli taas ilmestynyt lisää rouheita ja trendikkäitä ruokapaikkoja. Kävimme terassialueella vähän huikopalalla: Paavo söi lounaaksi hampurilaisen ja mä otin jääkahvin sekä vohvelin kinuskikastikkeella ja jäätelöllä. Eira kävi hakemassa tuorepuuron Fotografiskan kahvilasta.

Menimme sitten kesäkuussa avattuun valokuvataiteenmuseoon Fotografiskaan. Tuntuu, että lähes jokainen tuttuni Helsingistä on käynyt tänä kesänä Tallinnan Fotografiskassa! En ihmettele, sillä museo on tosiaan vaikuttava. Tukholman Fotografiska on suosikkimuseoitani, ja oli kiva nähdä nyt tämä Tallinnan versio.

Päänäyttely on Jimmy Nelsonin Homage to Humanity (20.6.— 8.9.2019). Brittiläinen Nelson, 52, on 20 vuoden ajan kiertänyt ympäri maailmaa kuvaamassa muotokuvia alkuperäiskansoihin kuuluvista ihmisistä. Kuvat ovat vaikuttavia ja osoittavat kuinka paljon maailmassa on vielä erilaisia alkuperäiskansoja ja kuinka rikkaita ja erilaisia heidän kulttuurinsa ovat.

Näyttely laittaa miettimään myös kauneusihanteiden kulttuurisidonnaisuutta ja toisaalta univormumaisuutta. Mietin myös, kuinka eurooppalainen kulttuuri on muuten levittäytynyt lähes kaikkialle maapalolla vaikuttaen vahvasti ihmisten pukeutumiseen ja kampauksiin.

Nelsonin näyttely sai meidät tosin myös kriittisiksi, sillä valokuvat ovat niin mainosmaisia ja samasta muotista. Alkuperäiskansojen asukkaita ei myöskään ole kuvattu arkiaskareissaan vaan poseeraamassa perinteiset juhlatamineet päällä, joten saammeko oikean kuvan heidän nykykulttuuristaan? Lisäksi ei voi välttyä kolonialistiselta fiilikseltä, kun valkoinen länsimaalainen mies matkaa ympäri maailmaa tekemässä taidetta alkuperäisasukkaiden kulttuureista.

Mutta oli miten oli, kuvat ovat näyttäviä, ja valoittavat erilaisten kansojen perinnetyylien upeutta.

Kävimme välillä Telliskivessä kahvilla viihtyisässä Fika Cafessa (Fotografiskan ala-aulan kahvila ja kattoravintola ovat aika hintavia). Voimien palattua jatkoimme katsomaan loput kolme näyttelyä.

Pidin erityisen paljon suomalaissukuisen norjalaisen Anja Niemen In Character -näyttelystä (20.6.— 15.9.2019). Niemen, 43, elokuvallisissa, kauneutta ja kauhua yhdistävissä valokuvissa Hitchcockin blondit kohtaavat Lynchin maisemat.

Hän poseeraa itse kuvissaan, joissa toistuu myös lehmityttö-teema. Ostin museokaupasta kotiin vietäväksi julisteen, jossa kaksi blondia istuu avoautossa, tai toinen on oikeastaan ruumis…

Lisäksi pidin kahdesta muusta näyttelystä. Anna-Stina Treumundin pienimuotoinen näyttely Lilli, Reed, Frieda, Sabine, Eha, Malle, Alfred, Rein and Mari (20.6.— 15.9.2019) tekee näkyväksi lesbojen, feministien ja muiden ei-normatiivisten naisten piilotettua historiaan Virossa. Virolainen Treumand kuoli vain 34-vuotiaana vuonna 2017. Kun olimme heinäkuussa 2017 Tallinnassa Baltic Prideille, hänelle järjestettiin siellä muistotilaisuus.

Sitten oli vielä suomalaisen Pentti Sammallahden Distant Land -näyttely (20.6.— 25.8.2019). Sammallahti, 69, on yli 50 vuotta tallentanut luontoa ja ihmisiä pienissä mustavalkoisissa valokuvissaan. Hänen kauniissa kuvissaan on luonnon mysteeriä ja ihmisten kohtaamisten lämpöä.

Täytyneen matkata Tallinnaan taas pian, koska 15. syyskuuta Fotografiskassa aukeaa Kirsty Mitchellin taianomainen näyttely Wonderland. Missasin näyttelyn, kun se oli Tukholman Fotografiskassa.

Aika olikin rientänyt niin paljon, että emme ehtineet enää Telliskivessä syömään kehuttuun Kivi Paber Käärid -ravintolaan (”Kivi, paperi, sakset”). Otimme sähköpotkulaudat alle ja suuntasimme satamatorille syömään herkulliset wrapit Papa Joe Falafelin pienelle terassille.

Sitten meidän kolmen olikin jo aika nousta M/ S Finlandia -laivaan, joka lähti puoli seiskalta. Matka ei paljon kustantanut mulle ja Eiralle, koska meillä oli ollut alennuskupongit, joilla reittimatkan sai viidellä eurolla.

Oli kyllä jälleen virkistävä ja kulttuurisesta rikas Viron reissu!

Anja Niemen teos

Postauksen kuvat ovat ottamiani. Ne kuvat, joissa esiinnyn itse, ovat Eijan, Eiran tai Paavon kuvaamia.

Saimme hotellimajoituksen aamiaisineen ja aterian Amarillossa bloggaajayhteistyöllä.
Pääsin pressikortilla maksutta sisälle Lentosatamaan ja Fotografiskaan.