Teatteri Takomon Ruusuruoska sivaltaa nauruhermoja ja vie luuttumusiikin siivittämänä mystiselle matkalle

Kuvaaja: Mitro Härkönen
Kuvaaja: Mitro Härkönen

Pääsin eilen jälleen käymään Paavon kanssa rakkaassa lähiteatterissani, sympaattisessa kortteliteatteri Takomossa Fredrikintorilla, Punavuoressa. Kiirehdin teatteriin suoraan japaninkurssiltani Herttoniemestä, niin että olin vain matkalla napannut metroasemalta mukaani Jungle Juice Barin ison smoothien nälkää pitämään.

Saimme yllättyä siitä, että Teatteri Takomo oli nyt tuplannut istumapaikkojensa määrään. Nimittäin myös lavan toiselle puolelle oli rakennettu katsomo. Lava on nyt siis salin keskellä ja istumapaikkoja löytyy vastakkaisilla puolilla. Kummaltakin puolelta näki esiintyjät yhtä hyvin.

46990531115_dabb52c337_z

Eilen ensi-iltansa saanut Ruusuruoska pohjautuu kuvataiteilija Alpo Jaakolan (1929–1997) vuonna 1967 ilmestyneeseen samannimiseen sarjakuvaan. Olin yrittänyt lainata sarjakuvan luettavaksi ennen esitystä, mutta sitä on olemassa Helsingin kaupunginkirjastojen kirjavarastoissa vain kolme kappaletta, joihin kaikkiin oli varausjonoa. Ntamo-kustantamo on kuitenkin tänä syksynä julkaissut näköispainoksen albumista, ja sen voi myös ostaa Teatteri Takomon lämpiöstä.

Jaakolan sarjakuva on unen logiikkaa seuraavaa graafista proosaa myyttisen keskiajan ihmisistä. Samanlainen on myös Takomon esitys. Selailin sarjakuva-albumia lämpiössä esityksen jälkeen, ja voin sen perusteella todeta, että esitys on ottanut vain inspiraatiota sarjakuvan tyylistä ja luonut sen pohjalta täysin omat kohtauksensa ja hahmonsa.

Kuvaaja: Mitro Härkönen
Kuvaaja: Mitro Härkönen

Ruusuruoska on mystinen, surrealistinen ja villi esitys. Ennen kaikkea näytelmä viljelee mustaa huumoria, ja ensi-illassa yleisö nauroi antaumuksella. Hahmot ovat tarkoituksellisesti välillä hyvin dramaattisia ja kieli paikoittain vaikeaselkoisen runollista (”Jokainen ruusu kätkee tajuttomuuden eteishuoneet.”), mikä kaikki huvitti yleisöä.

Esitys koostuu irrallisista kohtauksista, joista esimerkiksi yksi on saanut selvästi vaikutteita Ruusuruoska-albumin kansikuvasta, jossa ihmishahmot muodostavat erilaisia kirjaimia vartalollaan. Näyttelijät esittävät vuorotellen, kuinka muka ennen muinoin jokin kirjain kirjoitettiin vartaloa käyttäen ja kuinka sama kirjain kirjoitetaan nyt. Muiden pitää arvata, mikä kirjain on kyseessä, ja lopulta myös yleisö saa osallistua arvausleikkiin.

Eräässä kohtauksessa salaperäinen hahmo palkkaa neljä orposisarusta sillan alta kiillottamaan Turun tuomiokirkon kuparikattoa ja samalla korkeuksista käsin seurailemaan asukkaita ja kirjoittamaan kaiken näkemänsä ylös. Toisessa kohtauksessa ruusuasiantuntija saapuu suureen kartanoon auttaakseen leskiherttuatarta tämän ruusutarhan kanssa, mutta hän aina epäonnistuu vierailussaan, koska menettää joka kerta tajuntansa puutarhassa järjestetyissä paratiisimaisissa bakkanaaleissa.

Ja sitten on perheen musta lammas, joka keksii, että hänen lahjansa piilevätkin kansalaisten ohjaamisessa kultin johtajana. Kunhan hän vain ensiksi lyö päänsä kovaa seinään, jotta unohtaa, että on itse luonut koko uskontonsa. Ja niin edelleen löyhästi samaan tarujen keskiajan maailmaan liittyvät kohtaukset seuraavat toisiaan.

Kuvaaja: Mitro Härkönen
Kuvaaja: Mitro Härkönen

Kohtauksia säestävät lavan reunassa seisovan Eero Palvialaisen barokkiajan luuttumusiikki. Kuinka kaunista ja tunnelmaan sopivaa!

Lavalla nähdään monista Teatteri Takomon esityksistä tutut, mainiot näyttelijät Joanna Haartti ja Joonas Heikkinen. Tampereen Työväen Teatterista vierailevat Minna Hokkanen ja Auvo Vihro. Tampereen yliopiston näyttelijäntyönlaitokselta on lainattu Sofia Smeds, jolle esitys on opinnäytteen taiteellinen osa. He ovat kaikki veikeitä esiintyjiä, jotka osaavat luoda herkullisia roolihahmoja.

Tekstit on kirjoittanut muusikko ja kirjailija Mika Rättö, ja työryhmä on sitten muokannut tekstejä vapaasti tekijän luvalla. Esityksessä on myös sovellettu Toisissa tiloissa -ryhmän kehittämiä harjoitteita. Ohjaajana on esitystaiteilija ja filosofi Esa Kirkkopelto, ja näytelmässä onkin nähtävissä filosofisia tasoja. Valo- ja äänisuunnittelija Mikko Hynnisellä on myös taustaa kuvataiteiden parissa, ja hän onkin luonut toimivan valaistuksen.

Kuvaaja: Mitro Härkönen
Kuvaaja: Mitro Härkönen

Visuaaliseen ilmeeseen on panostettu kunnolla. Lattialle on printattu mustavalkoista kuviota Jaakolan sarjakuvasta ja katosta roikkuu runsaasti köynnöskasvistoa. Sanna Levon pukusuunnittelu on inspiroitunut ruusuteemasta. Hän on lainannut Tampereen Työväen Teatterin puku- ja tarpeisvarastosta mielikuvituksellisen punaruusuisia pukuja, yksinkertaisia valkoisia ”talonpoikaisasuja”, valkoisia vanhanajan pitsialusasuja, haarniskoja ja paholaisen vermeitä. Hahmoilla on vähän väliä käsissään punaisia ruusuja, joita he heittelevät myös maahan.

Teatteri Takomon lämpiössä myydään muuten kahvia, teetä ja keksejä. Kannattaa huomioida se, ettei esityksessä ole väliaikaa.

 

Näin esityksen pressilipulla avecin kanssa ensi-illassa perjantaina 20.9.2019.

Ruusuruoska Teatteri Takomon verkkosivuilla

Kesto: 1 h 45 min, ilman väliaikaa

Viimeinen näytös on näillä näkymin 30.11.2019 klo 14.

Ohjaus: Esa Kirkkopelto
Tekstit: Mika Rättö
Valo- ja äänisuunnittelu: Mikko Hynninen
Pukusuunnittelu: Sanna Levo
Musiikki: Eero Palviainen
Näyttelijät: Joanna Haartti, Joonas Heikkinen, Minna Hokkanen, Sofia Smeds ja Auvo Vihro

Teatteri Takomon ja Tampereen Työväen Teatterin yhteistuotanto

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s