Uuden vuoden juhlintaa Tallinnassa: ilotulituksia, perhosia, Kalev Spa, Fotografiskan uudet näyttelyt ja hyviä ravintoloita

Uuden vuoden ilotulitusta vanhassa kaupungissa. Kaikki jutun kuvat ovat puhelimellani ottamia.

Ensiksi: hyvää uutta vuotta kaikille! Kuten lukijani tietävätkin, käyn usein Tallinnassa, ja monesti myös bloggaan reissuistani matkakertomuksia ja vinkkejä. Uuden vuoden reissu olikin jo neljäs Tallinnan matkani viiden kuukauden sisällä, mutta ensimmäinen kertani koskaan Tallinnassa uutena vuotena. Tällä kertaa hotellimatkani ei ollut bloggaajamatka, vaan maksoin kaikki viulut itse.

Miksi taas Tallinnaan? Halusin, että tänä vuonna uuden vuoden viettosuunnitelmani ovat (1.) valmiina hyvissä ajoin ja pääsen (2.) tekemään jotain hauskaa (3.) hyvässä seurassa (4.) pienellä budjetilla. Parasta matkassa olivat jälleen lukuisat antoisat keskustelut ystävän kanssa.

Tallinnan keskiaikainen tunnelma on parhaiten kosketeltavissa Katariinankujalla.
Müürivahe-katua vanhassa kaupungissa
Kaunista Müürivahe-katua vanhassa kaupungissa

Ostin ystäväni, Lady Dandy -kulttuuriblogin Eijan kanssa marraskuussa Black Friday -tarjouksesta menomatkan vain yhdellä eurolla ja paluumatkan kolmella eurolla Eckerö Linen M/S Finlandialla. Lähdimme matkaan 31.12. jo aamuyhdeksän laivalla Länsisatamasta, ja palasimme takaisin seuraavana päivänä Helsinkiin yhdeksältä illalla. Kumpikin laivamatka sujui hyvin kahvilamaisessa Bar Pajassa, jonne lapsiperheet eivät eksy.

Tässä kootusti matkan kokemuksiamme.

Ilotulituksia katsomassa Harju-kadulla
Ilotulituksia katsomassa Harju-kadulla.

Uuden vuoden juhlinta Tallinnassa

Olin etukäteen lukenut, että parhaat paikat seurata keskiyön ilotulitusta ovat Raatihuoneentori ja siitä noin 10 minuutin kävelymatkan päässä oleva Vapauden aukio. Yllätyimme siitä, että Vapauden aukio oli uutena vuotena aidattu, ja meidän piti jonottaa alueelle turvatarkastuksen läpi!

Aukio oli koristeltu kauniisti valoilla, siellä oli bajamajoja ja lavalla esiintyi virolainen rock-bändi. Kuitenkaan aidatulla alueella ei myydä mitään eikä sinne saa ottaa omia alkoholijuomia (vesipullot sallitaan). Koska olimme alueella jo 45 minuuttia ennen ilotulituksia, päädyimme puskemaan itsemme aidan takana jonottavan ihmismassan läpi ulos alueelta, jotta pääsisimme jonnekin lämpimään istumaan ja juomaan…

Suurin osa vanhankaupungin baareista oli joko kiinni tai tupaten täynnä, mutta pääsimme lopulta lasillisille Raatihuoneentorin laidalla olevaan pieneen ja tyylikkääseen mutta kalliiseen Wine Libraryyn, josta oli seinän kokoinen ikkuna keskiaikaisille joulumarkkinoille.

Vapauden aukio ennen ilotulitusta

Otimme vuoden vaihtumisen vastaan joulumarkkinoiden reunalla seisten. Kovaäänisistä kajahti soimaan Happy New Year -kappale ja tori oli täynnä iloista ja humalaistakin juhlakansaa. Aukiolle eivät kuitenkaan näkyneet Vapauden aukion ilotulitukset, joten juoksimme Harju-katua pitkin lähemmäksi Vapauden aukiota nähdäksemme ilotulitusten loppuosan. Tunnelma oli hieno ja ilotulitukset näyttäviä!

Erityispiirre virolaisessa uuden vuoden juhlinnassa ovat Tallinnan lukuisten venäläisten asukkaiden ja turistien hassut joulupäähineet. Venäjällähän jouluaattoa juhlitaan vasta tammikuun puolella, minkä takia Tallinnan joulutori on auki 7. tammikuuta asti.

Ilotulitusten jälkeen etsimme pitkään homobaari X-Barin uutta tilaa vanhassa kaupungissa, ja se löytyi lopulta Harju-kadulta Vapauden aukion ylhäältä mäen rinteestä. Siinä vaiheessa kyseiseen yökerhoon oli tosin jo pitkä jono, ja olimme liian väsyneitä jäämään jonoon, joten palasimme hostelliin grillin kautta. Jos olisimme olleet fiksuja, olisimme menneet jo alkuillasta klubille ja sitten poistuneet sieltä katsomaan ilotulituksia valmiina hyvillä paikoilla rinteellä…

Olin myös kiinnostunut ensimmäistä kertaa järjestetystä ekologisemmasta lasershowsta keskiyöllä uudessa Noblessnerin satamakaupunginosassa, mutta emme nyt jaksaneet matkata sinne 20 minuutin matkaa todennäköisesti täpötäysissä liikennevälineissä.

Hostel One Old Town

Hostellimme sijainti sekä oli että ei ollut täydellinen. Hostelli sijaitsee vanhan kaupungin ytimessä Sauna-kadulla, josta pääsee nopeasti kaikkialle. Miinusta siitä, että huoneemme ikkuna oli suoraan tälle baarien täyttämälle kadulle, ja korvatulpista huolimatta juhlijoiden melu piti meitä hereillä kunnes baarit menivät kiinni.

Hostelli oli vaatimaton mutta toimiva ja sympaattinen. Kahden hengen huone jaetulla kylpyhuoneella maksoi yhteensä 70 euroa. Pyyhkeet olisi pitänyt vuokrata erikseen.

Ravintolat

Manna La Roosa

Ihanan värikäs ja mielikuvituksellisesti sisustettu elämysravintola vihreässä puutalossa vanhan kaupungin ja keskustan rajalla. Menussa on modernia Välimeren alueen ruokaa. Saman rakennuksen yläkerrassa sijaitsee thaimaalainen ravintola Tai Boh.

Osoite: Vana-Viru 15

Tabula Rasa

Olin varannut täältä pöydän uuden vuoden illalliselle. Ihastuimme paikan persoonalliseen miljööseen sekä herkulliseen ja terveelliseen ruokaan. Ravintola sijaitsee tunnelmallisessa 1400-luvun rakennuksessa ja on art deco -henkinen, hienostunut mutta rento paikka vanhan kaupungin ehkä parhaalla ravintolakadulla. Hinnatkin ovat kohtuullisia.

Annokset ovat tosin sen verran kevyitä, että vaikka otimme pääruokaa ennen alkupalan puoliksi, olin myöhemmin illalla jälleen nälkäinen. Kannattavinta onkin syödä Tabula Rasassa pääruuan lisäksi oma alkupala ja miksei jälkiruokakin. Ravintolan yhteydessä on Tallinnan vanhin hotelli, loistelias viiden tähden St. Petersbourg Hotel.

Osoite: Rataskaevu 7

Must Puudel

Olen aiemmin käynyt ”Mustassa villakoirassa” (vaatimattomalla) keittolounaalla, mutta nyt menimme tänne herkulliselle myöhäiselle aamiaiselle. Harmittaa, ettemme uutena vuotena menneet tänne drinkeille, koska paikka on myös suosittu ja viihtyisä baari. Ihanan retrohenkinen, söpö ja sokkeloinen kahvila, joka sijaitsee vanhassa kivirakennuksessa lähellä hostelliamme. Hintataso on tosin Suomen tasoa.

Osoite: Müürivahe 20

Dim Sum Food Club

Syksyllä avattu ravintola tarjoaa herkullisia aasialaisia dim sumeja erilaisin täyttein, aasialaisia leipätaskuja ja ramen-keittoja. Hinnat ovat edullisia ja kasvisruokailijallekin on paljon vaihtoehtoja.

Osoite: Ostoskeskus Solaris, Estonia puiestee 9
Ravintolaan voi kulkea myös kirjakaupan läpi.

Ehdimme käydä myös jälleen yhdessä Reval Cafessa, Solariksen kauppakeskuksen Gustav Cafessa ja Solariksen erinomaisessa ruokakaupassa hankkimassa eväät laivaan.

T1 Mall of Tallinn

Matkasimme uuden vuoden aattona ensimmäistä kertaa Lasnamäen kaupunginosaan tähän marraskuussa 2018 avattuun kauppakeskukseen, jonne pääsee keskustasta 20 minuutissa raitiovaunulla. Lähellä on myös bussipysäkkejä ja juna-asema.

T1-kauppakeskuksen tunnistaa valtavasta maailmanpyörästä (liput 10 euroa), ja sitä vastapäätä on yksi Viron suurimmista kauppakeskuksista, Ülemisten keskus. Molemmista kauppakeskuksista löytyy elokuvateatteri.

Ihastuimme ikihyviksi Miniso Japan -puotiin, jossa myytiin kaikenlaista supersöpöä tavaraa ja asustetta pilkkahinnoin. Omasta mielestäni Miniso Japan on paljon parempi kuin kallis ja minimalistinen Muji! Ostin sieltä nätin käsilaukun yhdeksällä eurolla.

Kävimme Butterfly Gardenissa kävelemässä suurten perhosten keskellä. Piristävä elämys! Paikassa on myös terraarioissa liskoja ja puhuva papukaija Rio (häkkilintua kävi tosin sääliksi). Puoli tuntia tropiikissa maksaa seitsemän euroa, ja meitä ohjeisti alueella kissaksi meikattu mukava opas, joka pyydysti perhosia ja laittoi niitä käsillemme. Alueella pitää liikkua varovasti, koska perhosilla on tapana levätä lattialla maaten!

Kauppakeskuksen vetonaula on suuri trampoliini- ja pelikeskus Super Skypark. Kävimme samassa kerroksessa olevassa 360-elokuvassa (säälittävä…) ja 7D-elokuvassa (hauska). Elokuvat maksavat 2 euroa kappale, ja voit valita listasta haluamasi elokuvan. Katsoimme dinosauruselokuvan 360-salissa ja kaivostunneliin vaunulla syöksyn 7D-elokuvassa. Molemmat leffat kestivät noin viisi minuuttia.

Osoite: Peterburi tee 2

Kalev Spa

Olen jo vuosia halunnut käydä tässä suuressa hotellikylpylässä vanhassa kaupungissa sataman lähistöllä, ja nyt tämä sitten vihdoin tapahtui. Paikka taisi avautua viime kesänä pitkän remontin jälkeen, ja se oli kyllä sisältä tyylikäs. Pidin erityisesti villi virrasta, laguunimaisesta lämpimästä terapia-altaasta ja pitkästä uintiradasta, jossa sain rauhassa uida omalla radallani.

Harmi vain, että 1,5 tunnin aika oli hieman liian lyhyt, mutta meillä ei taas ollut aikaa kolmen tunnin kylpyläreissuun, eikä välimuotoa ollut valittavana, joten emme sitten ostaneet lippua myös kylpylän saunamaailmaan. Pesutiloista löytyvät mm. uima-asun kuivattajat.

Osoite: Aia 18

Fotografiska

Tämä oli nyt kolmas kertani Telliskiven alueelle kesällä avatussa valokuvataidekeskus Fotografiskassa ja Eijan ensimmäinen kerta. Kaikki kolme näyttelyä olivat kuitenkin jälleen uusia.

Päänäyttely on nyt James Nachtwey: Memoria, joka esittelee tunnetun kuvajournalistin sotareportterina eri maailman kipupisteissä ottamia kuvia. Osa kuvista on hyvin raakoja, ja Eija skippasikin koko tämän näyttelyn. Näyttely on lohduton ja synkkä, mutta  toisaalta se muistuttaa meitä siitä, kuinka tärkeää on pyrkiä auttamaan muita ihmisiä ja välittää oikeasti suurista ongelmista. Kuvat ovat hienoja.

Artefaktien meri -näyttelyssä on esillä Mandy Barkerin maailman meristä löytämiä roskia ja niistä tekemiä kauniita taideteoksia. Näyttelyn tunnelma on kiehtovan ristiriitainen, koska kuvat ovat nättejä, mutta viesti niiden takana on surullinen.

Vincent Petersin näyttely Sisäinen valo koostuu hänen ottamistaan mustavalkoisista valokuvista, joissa poseeraavat kauniskasvoiset kuuluisuudet, ennen kaikkea monet tämän päivän Hollywood-tähdet. Peters on pyrkinyt löytämään oman näkökulmansa tuttuihin kasvoihin. Kuvat ovat perinteistä kauneuskäsitystä pönkittäviä, mutta toisaalta kyllä upeita.

Moni museo voisi muuten ottaa oppia Fotografiskan pitkistä aukioloajoista! Miinusta siitä, etten jostain syystä tällä kertaa saanut pressipassilla maksutonta sisäänpääsyä museoon.

Osoite: Telliskivi 60a

Harju-kadun luistelukenttä on ihanassa miljöössä, mutta jono sinne oli pitkä.

Kaikki kuvat ovat ottamiani.