Klassikko-ooppera Carmen taipuu kuumaksi baletiksi Kansallisoopperassa

Rebecca King, Frans Valkama. Kuvaaja: Mirka Kleemola
Rebecca King Carmenina ja Frans Valkama Don Joséna. Kuvaaja: Mirka Kleemola

Tupakkatehtaassa tappeluun joutunut kaunis nuori romaninainen Carmen viettelee vartijan päästäkseen vapaaksi. Rakastunut Don José antaa Carmenin karata ja joutuu rangaistukseksi kuukaudeksi vankilaan. Juuri ennen Carmenin kohtaamista Don José on palannut yhteen nuoruuden rakastettunsa Micaëlan kanssa, mutta Micaëla saa nyt jäädä. Don Josén vankilassaolon aikana Carmen kuitenkin ihastuu härkätaistelija Escamilloon. Don José saapuu majataloon ja onnettomana vannoo rakkauttaan Carmenille, jolloin tämä heltyy ja lupaa mennä Don Josén kanssa naimisiin.

Mutta härkätaistelija palaa kuvioihin, ja lumoaa Carmenin jälleen. Carmen kirjoittaa Don Josélle kirjeen, ettei koskaan rakastanut tätä. Carmen ja Escamillo menevät pikaisesti naimisiin. Carmen alkaa kuitenkin jo häiden aikana katua valintaansa. Don José tulee paikalle ja päättää vielä anoa Carmenilta mahdollisuutta. Carmen sanoo kuitenkin ei, jolloin pettynyt ja petetty Don José tappaa hänet.

Carmen kertoo pakkomielteisestä ihastumisesta, intohimosta, ailahtelevista tunteista, tuhoavasta mustasukkaisuudesta ja kovasta maailmasta, jossa jokainen yrittää selviytyä parhaansa mukaan. Carmen on toisaalta itsevarma viettelijätär, toisaalta köyhä romani, joka yrittää pärjätä valkoisten miesten hallitsemassa maailmassa ainoalla mahdollisella keinolla: seksikkyydellään.

M7A8795-1000x667
Tupakkatehtaan tytöt. Kuvaaja: Mirka Kleemola

Carmen on yksi maailman suosituimmista oopperoista. Ranskalainen kirjailija, historioitsija ja arkeologi Prosper Mérimée kirjoitti 1845 valtavan suosion saaneen novellin Carmen, ja hänen maanmiehensä Georges Bizet sävelsi novellin kolmekymmentä vuotta myöhemmin hittioopperaksi.

Nuori, brittiläinen koreografi Liam Scarlett on siirtänyt tämän yli 140 vuotiaan tarinan baletin maailmaan. Toki Carmenista on tehty vuosikymmenien aikana jo valtava määrä erilaisia versioita baletille ja flamencotanssijoille, ja Suomen Kansallisoopperassakin on nähty aiemmin jo neljä eri tanssitulkintaa. Scarletin Carmen sai ensi-iltansa Norjan kansallisbaletissa vuonna 2015.

Baletissa soivat oopperasta tutut Georges Bizet’n sävelet. En muistanutkaan, kuinka paljon ikivihreitä, ihania kappaleita Carmen sisältää!

M7A0159-1000x667
Härkätaistelijat. Kuvaaja: Mirka Kleemola

Tapahtumat on siirretty 1800-luvun alusta Espanjan sisällissodan kynnykselle 1930-luvulle. Muuten toteutus on hyvin uskollinen oopperalle. Voikin olla, ettei Kansallisoopperan esitys innosta Carmeninsa hyvin tuntevia. Olin kuitenkin lumoutunut, koska siitä on jo vuosia, kun olen viimeksi nähnyt Carmen-oopperan, ja sain nyt kokea ensimmäistä kertaa balettiversion.

Carmen ei tosin pääse itselläni suosikkitarinoiden joukkoon, koska koen ongelmallisena sen, että esitys tuntuu romantisoivan ”intohimorikokseksi” naisiin kohdistuvan parisuhdeväkivallan. Tämänkin päivän maailmassa naisen todennäköisin murhaaja on hänen omistushaluinen, vainoava ex-miehensä, eikä tässä ole mitään intohimoista tai traagisen romanttista.

Carmen myös eksotisoi mustalaiselämää ja romantisoi espanjalaisuutta, kuten toki moni muukin vanha teos. Hahmot ovat myös karikatyyrejä, kuten tupakkatehtaan ronskit mutta seksikkäät työläisnaiset, boheemit mustalaiset ja machot härkätaistelijat.

M7A9179-1000x667
Kuvassa Rebecca King, Frans Valkama, Terhi Talo, Eemu Äikiö, Adam Ashcroft ja Nicholas Ziegler. Kuvaaja: Mirka Kleemola

Kuitenkin: Kansallisoopperan Carmenin musiikki, periespanjalainen puvustus ja dramaattinen tanssi ovat ihastuttavaa koettavaa. Kansallisoopperan monista esityksistä tuttu solistitanssija Rebecca King loisti Carmenin roolissa. Frans Valkama oli koskettava Don Joséna. Hänen hahmonsa on ristiriitainen: naiivi ja viaton mies, joka rakastuu täysillä Carmeniin, mutta toisaalta muuttuu kiihkomieliseksi tappajaksi, kun nainen jättää hänet.

Käsiohjelmasta poiketen Don Josén nuoruuden rakkauden Micaëlan roolissa nähtiin toinen tanssija kuin alunperin piti, enkä muista hänen nimeään. Kyseinen tanssija kuitenkin esitti herkästi hylätyksi tullutta nuorta naista. Tuukka Piitulainen ilmensi hienosti hieman dekadentin oloista alfaurosta, härkätaistelija Escamillonaa.

Erityiskiitos Jon Bausorin maalaukselliselle lavastukselle, joka luo historiallista, espanjalaista tunnelmaa kahdella punaisella esiripulla (samettisella ja läpikuultavalla), tupakkatehtaan edustalla, korkeiden sypressien ympäröimällä majatalolla, mustalaisleirillä ja dramaattisella härkätaisteluareenalla. Visuaalista ilmettä voi kuvailla yhdellä sanalla: tyylikäs.

 

Näin esityksen pressilipulla lauantaina 29.1.2020. 

Lue lisää Carmenista Kansallisoopperan sivuilta

Kokonaiskesto: 2h 50 min
2 väliaikaa (25 min)
11 esitystä 21.2.2020 – 14.3.2020

Koreografia: Liam Scarlett
Musiikki: Martin Yates Georges Bizet’n mukaan
Visualisointi: Jon Bausor
Valosuunnittelu: James Farncombe
Kansallisoopperan orkesteri johtajana: Mikhail Agrest
Päätehtävissä: Rebecca King, Frans Valkama, Tuukka Piitulainen ja Yuka Masumoto

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s