Ensimmäinen ulkomaanmatkani pandemian puhjettua: päiväretki helteiseen Tallinnaan

106207929_270028487602041_125339733942526210_n
Hanna ja minä Kadriorgin puiston japanilaisessa puutarhassa.

Viime lauantaina se tapahtui: ensimmäinen ulkomaanmatkani koronakriisin puhjettua! Edellisen kerran matkailin tammikuussa Ranskassa tutustumassa EU-parlamenttiin. Muutama kevään ulkomaanreissuni peruuntui koronaviruksen riehuessa maailmalla. Olen tosin kesäkuussa ehtinyt tehdä jo ensimmäiset kotimaanmatkani eli Kotkaan, Kerimäelle ja Savonlinnaan.

Vaikka kyseessä oli vain päiväristeily tuttuakin tutumpaan kohteeseen eli Tallinnaan, niin se jo piristi kaltaistani matkailun harrastajaa. Toki matkustaminen vähän myös huolestutti tartuntariskin takia, vaikka onneksi koronaluvut ovat jo hyvin alhaisia Suomessa ja Virossa.

Laivalla oli myös kaikkialla käsidesipisteitä eikä paattia ollut otettu täyteen matkustajia. Kerrankin risteilijällä saattoi istua missä vain halusi, koska tyhjiä paikkoja oli niin paljon! Ainoat ruuhkat olivat kansiterassilla, satamissa ja jonoissa myyntitiskeille.

106419901_262449321706510_4568856560001718606_n
Megastarin kannella
Koska kyseessä oli myös Pride lauantai, puin ensimmäistä kertaa päälleni tämän verkkokauppa Zalandosta tilaamani Onlyn t-paidan.
Koska kyseessä oli myös Pride-lauantai, puin ensimmäistä kertaa päälleni tämän verkkokauppa Zalandosta tilaamani Onlyn söpön t-paidan.

Alunperin olin suunnitellut meneväni Tallinnaan jo maalis-huhtikuun vaihteessa katsomaan Tom of Finland — The Darkroom -näyttelyn Fotografiskassa. Loppujen lopuksi olikin parempi, että pääsin tekemään reissun vasta nyt kesäkuussa, kun säätkin olivat paljon paremmat kuin kevättalvella. Se vain harmittaa, että Kumussa keväällä ollut suuri naistaiteilijoiden näyttely ehti jo päättyä ennen kesää.

Olin ehdottomasti päättänyt matkustaa Tallinkin Megastarilla mennen tullen, koska ihastuin laivaan viime marraskuussa. Olimme ystäväni Hannan kanssa molemmat sitä mieltä, että Megastar nostaa tallinnanristeilyjen tasoa. Megastarilla lähtö- ja paluuaikoja on useita ja matkustusaika kestää kaksi tuntia. Otimme klo 10.30 Länsisatamasta lähtevän laivan ja palasimme Helsinkiin klo 19.30 lähteneellä laivalla. Tallinnan päässä laiva saapuu D-terminaaliin Rotermannin korttelin lähelle. Usein Megastarilla saa tosin päiväristeilyn vain 18 eurolla, mutta nyt pulitimme 30 euroa.

Lämpöä oli 28 astetta, joten kansiterassillakin oli leppoisaa istua. Itämeri oli harvinaisesti peilityyni.

Megastar on isompi kuin muut paatit, siellä on oikeasti ihan hyviä ruokailupaikkoja ja tax free -myymälä on kaksikerroksinen. Hanna löysi tax freestä itselleen muun muassa pitkähihaisen paidan, jonka otti heti käyttöön laivan ilmastoinnin takia. Mennessä nautin laivalla Starbucksin kahvin ja pipari-avocadokreemi-kakkupalan, ja paluumatkalla Burger Kingin Rebel-kasvishampurilaisen ja chilijuustopalloja.

Kokeilin viime kesänä ensimmäistä kertaa sähköpotkulautoja Tallinnassa, ja se oli rakkautta ensisilmäyksellä. Onhan lautoja myös Helsingissä, mutta Tallinnassa ne ovat huomattavasti edullisempia käyttää. Hannakin pääsi nyt kokeilemaan ensimmäistä kertaa sähköpotkulautaa, ja innostui. Huristelimme ensiksi Telliskiven alueelle ja siellä Fotografiskan eteen.

Tom of Finland — The Darkroom -näyttely esittelee kuvataiteilijana tunnetun Touko Laaksosen vähemmän tunnettua puolta valokuvaajana. Hän ikuisti monet mallinsa valokuviin ennen kuin piirsi heidät homoeroottisiin kuviinsa. Valokuvista voi bongata myös Laaksosen ystäviä ja tuttuja, kuten yhdysvaltalaisen valokuvaajan Robert Mapplethorpen.

Tänä vuonna on kulunut sata vuotta Laaksosen syntymästä. Näyttely on esillä 19. heinäkuuta asti.

Hauska yhteensattuma oli se, että törmäsimme Forografiskan aulassa Tämän kylän homopoika -blogin Einoon ja hänen poikaystäväänsä ”Pimpulaan”.  Menimme juttelemaan heille, ja molemmat olivat todella ystävällisiä ja rentoja. Harmitti vain jälkeenpäin, etten muistanut esitellä itseäni enkä kertoa Einolle, että luin juuri keväällä hänen esikoiskirjansa Homopojan opas.

Fotografiskassa on tällä hetkellä myös kolme muuta kiinnostavaa näyttelyä. Lontoossa liberialaisille vanhimmille syntynyt Lina Iris Viktor, 33, esittää The Dark Testament -näyttelyn kuvissaan mustat naiset kullanhohtoisissa, myyttisissä valokuvissa, jotka muistuttavat maalauksia.

Paremmin laulaja-lauluntekijänä tunnettu kanadalainen Bryan Adams, 60, yllättää valokuvaajan taidollaan. Hänen näyttelyssään syntyy jännite hyvin erilaisten maailmojen välille: kauniiden ja rikkaiden viihdemaailman tähtien loisteliaiden muotokuvien ja toisaalta kodittomien sekä sodassa pahoin vammautuneiden sotilaiden kuvien välille.

Brasilalaisen kuvajournalistin Sebastião Salgadon, 76, valokuvat näyttävät Brasilian kultakuumetta vuonna 1986, kun valtavat määrät miehiä rynnisti töihin kultakaivoksille. Kuvissa on painajaismainen tunnelma, kun ihmislaumat kuhisevat vaarallisen näköisillä kaivoksilla. Nämä kaikki kolme näyttelyä ovat taas auki elokuun loppuun asti.

Fotografiskan jälkeen kävelimme lähelle Depoon-katuruoka-alueelle, jossa olen halunnut testata vanhaan junaan rakennetun Peatus-ravintolan. Oli tosin niin kuuma, että istuimme mieluummin Peatusin katetulla terassilla kuin kuumassa junan vaunussa. Nautimme herkulliset vegaaniset hampurilaiset yhdeksän euron hintaan.

Koska aikaa oli rajallisesti, Hanna tilasi meille taksin, joka saapui muutamassa minuutissa. Pääsimme vaivaisella kolmella eurolla Kadriorgin puistoon. Halusin nähdä siellä olevan pienen Luna Luna -huvipuiston, jota on mainostettu aavemaisen tyhjäksi. Ja sitä se olikin!

Parhaaseen kävijäaikaan kesäkuussa lauantai-iltapäivänä puistossa oli meidän lisäksi vain yksi lapsiperhe. Olin ajatellut, että voisimme käydä siellä jossakin laitteessa, mutta laitteet olivat aikuisille liian kesyjä (puisto on selvästi suunnattu lapsille) ja vielä yllättävän hintavia (yksi laite taisi maksaa 3,50 euroa).

Kävimme sitten ihastelemassa suihkulähdelampea, hakemassa jäätelöt puistokahvilasta ja kävelimme suuren puiston toiseen päähän katsomaan japanilaista puutarhaa.

Olen käynyt Kadriorgin puistossa lukuisia kertoja, yleensä samalla reissulla kun olen käynyt taidemuseo Kumussa, mutta en ollut vielä koskaan nähnyt japanilaista puutarhaa. Puutarha oli kyllä satumaisen soma, vaikka ei yhtä hieno kuin puutarhat Japanissa (lammen vesikin oli rehevöitynyttä).

Japanilainen puutarha avattiin 31.7.2011. Puutarhan suunnittelija Masao Sone on kotoisin Kiotosta, opiskellut puutarhamaisemointia Tokiossa ja oppinut myös omalta puutarhuri-isältään.

Hanna mulle: "Sä näytät ihan Totorolta!"
Hanna mulle: ”Sä näytät ihan Totorolta!” ❤ EDIT. Hanna tarkoitti Totoro-animaation hattupäistä pikkutyttöä. 😀

Kävelimme Piritan uimarannalle hakemaan uudet sähköpotkulaudat ja huristelimme niillä kaunista Piritan rantabulevardia pitkin parinkymmenen minuutin matkan Rotermannin korttelille. Matkalla näimme veikeitä katutaideteoksia, joissa kaikissa oli sopivasti mukana myös viilentävä vesielementti.

Apua, jättimäisiä koronaviruksia!

Ehdimme tehdä reissulla kaiken haluamamme, eli myös lopuksi shoppailla Rotermannin korttelin vaatekaupoissa. Ostin ihanat, käsintehdyt korvakorut A.G.A.N. -vintageliikkeestä ja kolme söpöä t-paitaa alennusmyynnistä Springfield-vaatekaupasta, jonka olisin voinut ostaa tyhjäksi. Päädyimme Hannan kanssa ostamaan sieltä samanlaiset pandakuvioiset t-paidat. Vain Tallinnan vanhakaupunki jäi kerrankin väliin.

Olin muuten vasta nyt ensimmäistä kertaa tajunnut, että mulle kätevin tapa saapua Punavuoresta Jätkäsaaren satamaan on polkupyörällä! Päiväretkelle kun ei tarvitse mukaan kuin olkalaukun. Satamarakennuksen edessä on pyöräteline. Näin vältin täpötäyteen viharaitiovaunuun änkemisen tai uuvuttavan kävelymatkan, kun olin jo kävellyt jalkani kipeiksi Tallinnassa.

Springfield-vaatekaupan eteen on muuten tullut tämä hieno ja hieman kuumottava taideteos, jossa ihmishahmo katsoo eläimiä silmiin.