Kansallisteatterin visuaalisesti upea Kaikki äidistäni tuo lavalla joukon queer-hahmoja

Kuvassa Janne Reinikainen. Kuva Tommi Mattila.

Rakastan Pedro Almodóvarin värikylläisiä, häpeilemättömiä, hauskoja ja traagisuudesta huolimatta lämpimiä elokuvia, joissa esiintyy runsaasti queer-hahmoja ja vahvoja naisia. Olinkin innoissani, kun huomasin keväällä, että Kansallisteatterin ohjelmistossa on syksyllä Kaikki äidistäni.

Olen nähnyt Kaikki äidistäni (espanjaksi Todo sobre mi madre) elokuvateatterissa silloin kun se tuli ensi-iltaan vuonna 1999, ja myöhemmin kerran tai pari televisiosta. En enää muistanut kunnolla juonta, mutta mielikuvissani yhdistin elokuvan voimakkaisiin väreihin, suuriin tunteisiin, Chanelin jakkupukuihin, teatterimaailman taikaan, Penélope Cruzin esittämään sensuelliin nunnaan ja persoonallisiin queer-hahmoihin.

Muistan vuosienkin jälkeen transsukupuolisen Agradon teatterin lavalla pitämän monologin oivaltavat lauseet: ”Minussa kaikki on aitoa. Aitous maksaa maltaita. Mutta ulkonäössä ei voi pihistellä. Mitä enemmän ihminen muistuttaa haaveminäänsä, sitä aidompi hän on.”

Näin vuosi sitten Kansallisteatterissa Anne Rautiaisen ohjaaman Anton Tšehovin Lokin. Esitys oli upea ja raikas, yksi parhaita näkemiäni esityksiä (lue arvioni täältä). Odotukseni olivatkin siis korkealla Kaikki äidistäni ensi-illassa tämän viikon keskiviikkona. Tosin intoani oli latistanut edeltävien päivien kohu teoksen ympärillä liittyen Agradon hahmoon, jota esittämään oli valittu Janne Reinikainen. Palaan hahmoon vielä arvioni loppupuolella.

Kansallisteatterin esitys on visuaalisesti komea. Kuvassa etualalla Aksa Korttila, Janne Reinikainen ja Annika Poijärvi. Kuva: Tommi Mattila.

Näin korona-aikana sain vapaasti valita istumapaikkani Suuren näyttämön katsomosta, kunhan istuin permannon oikealla puolella ja pidin yhden penkin väliä sivuillani istuviin. Menin toisen rivin keskipaikkeille, mistä näin hyvin esiintyjien kasvot eikä kenenkään toisen katsojan pää ollut edessäni. Ensimmäinen rivi oli tyhjä, koska vain joka toiselle riville sai istua.

Samuel Adamson teki vuonnna 2007 näyttämösovituksen Almodóvarin elokuvasta, ja esitys All About My Mother nähtiin tuolloin Lontoossa Old Vic -teatterissa. Nyt Kansallisteatteri toi Adamsonin suomennetun näytelmän ensimmäistä kertaa suomalaisteatteriin.

Kuva: Tommi Mattila. Kuvassa Katariina Kaitue, Kristiina Halttu ja Pirjo Luoma-aho.

Pääosassa on entinen näyttelijä, sairaanhoitaja Manuela (Annika Poijärvi), jonka valoisa 17-vuotias poika Esteban (Tuomas Nilsson) haaveilee kirjailijan urasta. Poika jää kuitenkin auton alle yrittäessään saada nimikirjoitusta ihailemaltaan näyttelijältä Huma Rojolta (esityksen lähes varastava, loistavan diivamainen Katariina Kaitue). Surun murtama Manuela lähtee Madridista Barcelonaan etsimään Estabanin isää, joka jäi pojalle tuntemattomaksi. Barcelonassa Manuela törmää vanhaan ystäväänsä, prostituoituna työskentelevään rempseään ja sympaattiseen Agradoon (Reinikainen).

Yhdessä he tutustuvat vielä nuoreen ja auttavaiseen nunnaan Rosaan (ihanan eloisa Aksa Korttila), näyttelijätähti Huma Rojoon ja tämän nuoreen, huumekoukussa olevaan näyttelijätyttöystävään Nina Cruziin (sopivan rouhea Anna Airola). Mukana pyörivät myös muun muassa herkullisen macho näyttelijä Mario del Toro (Karim Rapatti, joka esittää myös Lolaa), Sisar Rosan kylmähkö taiteilijaäiti (Pirjo Luoma-Aho) ja kireähermoinen näyttämömies Alex (Petri Liski). Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun opiskelijat Nilsson, Airola ja Rapatti tekevät raikkaat roolisuoritukset ja ovat kiinnostavia uusia tuttavuuksia teatterin lavalla.

Monitasoinen näytelmä käsittelee ja juhlistaa vapautta valita oma perheensä, äitiyttä, queer-identiteettejä, naiseutta, naisellisuutta ja teatteria. Kyseessä on myös teos teoksen sisällä, sillä Kaikki äidistäni -esitykseen on upotettu kohtauksia Hollywoodin klassikkoelokuvasta Viettelysten vaunusta (1951) ja Lorcan näytelmästä Veren häät (1932). Kaikki äidistäni taas viittaa jo nimellään Hollywood-elokuvaan Kaikki Eevasta (1950), ja näytelmä jäljittelee elokuvaa joillakin juonenkäänteillään ja valehtelevilla näyttelijättärillään. Esitys leikittelee monessa kohtaa todella ja fiktiolla, esimerkiksi kun Agrado kävelee lavalle pahoittelemaan meille katsojille, että illan esitys onkin peruttu ja pitää sen sijaan monologin elämästään.

Huma Rojolla ja Ninalla on myrskyisä romanssi. Kuvassa Anna Airola ja Katariina Kaitue. Kuva: Tommi Mattila.

On hienoa ja edelleen yllättävän harvinaista nähdä teatterin lavalla esitys, jossa keskeisissä rooleissa on näin paljon queer-hahmoja. Kaikki äidistäni on oikeaa queer-naisten juhlaa! Marginaalissa elävät hahmot kuvataan monipuolisesti, lämpimästi ja arvostaen, vaikka toisaalta heille ei suoda kovinkaan onnellisia kohtaloita.

Äitiys taas kuvataan aika haikeasti, pitkälti lapsen menettämisen kautta. En ollut muistanut, kuinka surullinen Kaikki äidistäni loppujen lopuksi on. Moni hahmoista kuolee nuorena ja jättää läheiset suremaan.

Helsingin Sanomien kritiikissä todettiin, että Kaikki äidistäni -teatteriversio on vanhentunut. Tänä päivänä hiv ei enää ole kuolemantuomio ja Agradon hahmossa on liikaa horjuntaa. Olen samaa mieltä näistä seikoista ja siitä, että esitys jäi tunnetasolla hieman kylmäksi ja etäiseksi. Kyseessä on toki monitahoinen teos, jonka esikuvana on innovatiivinen kulttielokuva, eli kyseessä ei ole ollut mikään helppo työ lähteä tekemään näyttämöversiota.

Kuvassa Annika Poijärvi ja Aksa Korttila. Kuva: Tommi Mattila.

Janne Reinikainen tekee herkän ja ilmaisuvoimaisen roolin Agradona, mutta hahmo oli tekstin puolesta hämmentävä sekoitus transvestiittia ja transsukupuolista. Minulle tuli sellainen olo, että elokuvan transsukupuolinen hahmo oli Adamsonin käsikirjoituksessa muutettu (tosin Almodóvarin hyväksynnällä) transvestiitiksi vain, jotta rooliin voitiin valita näyttelijäksi cis-mies transsukupuolisen naisen sijasta. Almodóvarin elokuvassa Agradon roolin näyttelee transnäyttelijä Antonia San Juan.

Kansallisteatterin lavalla nähdään nyt myös toinen mies mekossa, kun lisäksi Lolan (transvestiittimies? transnainen?) hahmon esittää mies. Karim Rapatti tekee sensitiivisen roolityön Lolana, mutta silti tämänkin hahmon sukupuoli-identiteetin ymmärtämisessä on selvästi ollut hämäryyttä.

Agrado sanoo olevansa transvestiitti ja näyttää yleisölle tekorintojaan, mutta elää silti koko ajan vain naisen roolissa ja sanoo leikkauttaneensa itselleen rinnat yhdessä Lolan kanssa, joka on kuitenkin myös näytelmässä transvestiitti eikä transsukupuolinen. Yleensä myös transvestiiteilla ei ole ollut vaikeutta saada ”tavallisia” töitä, kun taas transsukupuoliset eivät vielä 90-luvulla monessa maassa saaneet paljon muita töitä kuin prostituoidun.

Esitys oli onneksi juuri niin visuaalinen kuin Rautiaiselta ja lavastajalta Kati Lukalta saattoi odottaa. Tosin jo viime syksynä Lokissa käytetty näyttävä sade-efekti tuntui nyt välillä päälle liimatulta, kun useissa sisäkohtauksissakin satoi. On kuitenkin mielenkiintoinen ja erilainen valinta kuvata Madrid ja Barcelona perinteisen auringonpaahteen sijasta sateisina kaupunkeina, joissa neonvalot hohkavat. Kaiken kaikkiaan olen iloinen siitä, että sain sukeltaa tähän värikkääseen ja villiin maailmaan kuuntelemaan nokkelien hahmojen repliikkejä, nauramaan ja liikuttumaan.

Näin esityksen pressilipulla ensi-illassa 16.9.2020.

Kaikki äidistäni Kansallisteatterin verkkosivuilla
Kansallisteatterin Suuri näyttämö
Kesto: 2 t 55 min (sisältää väliajan)
Ohjaus: Anne Rautiainen
Käsikirjoitus: Samuel Adamson (2007), Pedro Almodóvarin elokuvan Todo sobre mi madre (1999) pohjalta
Näyttelijät: Annika Poijärvi, Katariina Kaitue, Tuomas Nilsson, Janne Reinikainen, Anna Airola, Aksa Korttila, Pirjo Luoma-aho, Petri Liski, Kristiina Halttu, Karim Rapatti

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s